Objavljeno: 14.6.2022 | Avtor: Simon Peter Vavpotič | Monitor Posebna 2022

Življenje od doma: Pijača in jedača prek spleta

Kako naročamo hrano in špecerijo prek spleta? Je res dražje kot v restavraciji ali trgovini? Je dostava vselej mogoča kamorkoli v Sloveniji?

Koronavirus je v naša življenja prinesel tudi spremembe življenjskih navad. Čeprav mnogi prej niso nikoli naročali pripravljenih jedi, še manj pa špecerije, prek spleta, med pandemijo pogosto ni bilo druge izbire. Spletni portali velikih slovenskih prehrambnih ?? so beležili skokovito rast spletnih naročil, ki so takoj presegla zmogljivosti kapacitet njihovih dostavnih služb. Dostavo smo morali naročiti vsaj nekaj dni, včasih pa tudi teden ali dva, vnaprej. V nekaterih spletnih trgovinah so bile v naročilih omejene tudi največje količine posameznih vrst izdelkov. Nekateri spletni trgovci so hkrati omejili najnižjo vrednost naročila za dostavo na izbrani naslov.

Zagriz.si sodeluje z najboljšimi slovenskimi kuharskimi mojstri.

Po drugi strani so se bili (skoraj) vsi gostinci zaradi zaprtih lokalov in gostinskih vrtov prisiljeni podati tudi na splet, med njimi tudi iz številnih priznanih slovenskih lokalov. Tako so se izognili popolni prekinitvi poslovanja med ustavitvijo javnega življenja. Natančnejše in večinoma še vedno aktualne podatke o spletnih trgovinah v Sloveniji iz tega časa, urejene po kategorijah, lahko najdemo na portalu www.trgovine.net.

Špecerija prek spleta

Vse tri največje slovenske trgovske verige s prehrambnimi izdelki, Spar (spar.si), Mercator (mercator.si) in Tuš (hitrinakup.si) imajo spletne trgovine, v katerih lahko namesto na prodajnih policah špecerijo poiščemo v spletni aplikaciji. Prek spleta jo lahko naročimo tudi pri Jagru (trgovinejager.si), Kvibu (kvibo.si), Proprosto.je, Enostavno.je in Zagriz.si, vendar se pogoji dostave, kakor tudi pestrost ponudbe, razlikujejo. Najpestrejšo ponudbo imajo Spar, Mercator in Tuš, medtem ko pri ostalih določenih skupin izdelkov ne bomo našli ali pa bo ponudba skromnejša. Večina manjših spletnih trgovin je dobro založenih le z izdelki z daljšimi roki uporabe, vendar ne vse, saj lahko pri e-Leclercu (e-leclerc.si) prek spleta naročimo tudi pripravljeno hrano in surovo meso, medtem ko imata pestro ponudbo svežega sadja in zelenjave Sadjevpodjetju.si in Gajbica.si. Vsekakor ne smemo pozabiti slovenskih spletnih mesnic, o katerih več v nadaljevanju.

Preprosto.je

Kako poteka spletni nakup? Ker je brskanje po vseh izdelkih za večino predolgotrajno, si lahko pri tem pomagamo s filtri, s katerimi prikažemo samo izdelke izbranih skupin in/ali izbranih blagovnih znamk ter z njimi napolnimo nakupovalno košarico. Nastavitev filtra lahko med nakupovanjem spreminjamo, kar je podobno, kot če bi se sprehodili med oddelki prodajnih polic v velikem trgovskem centru, le da navadno iskano prej najdemo. Ob vsakem izdelku izberemo tudi količino in se, ko smo z nabranim zadovoljni, opravimo do virtualne blagajne, kjer izberemo načina dostave in plačila, čemur sledita identifikacija plačnika in izvedba plačila. Rezultate iskanja lahko shranimo in uporabimo pri naslednjih nakupih, vendar le če smo registrirani uporabniki. Pri večini spletnih trgovin je registracija tako in tako obvezna.

Spar.si: Po izbiri lokacije in datuma dostave se izpiše tudi cena dostave.

So kupci zadovoljni? Ker pri nakupih prek spleta ne moremo vplivati na to, katerega od istovrstnih izdelkov, ki so še primerni za prodajo, nam bodo dostavili iz skladišča, je še posebej pomemben odnos spletnih trgovcev do kupcev. Izkušnje večine uporabnikov so pozitivne, a ne vedno, saj ni izključeno, da ne bomo dobili izdelka tik pred iztekom roka, ali pa, da nam kakega izdelka zaradi slabe logistike v skladišču brez poprejšnjega obvestila sploh ne bodo dostavili. Vsekakor pa nedostavljenih izdelkov ne sme biti na računu. Pred odločitvijo za prvi nakup špecerije prek spleta se izplača preveriti tudi izkušnje drugih kupcev pri različnih trgovcih, ki jih lahko preberemo na portalih novičarskih skupin, če v spletni iskalnik (npr. Google, Yahoo itn. ) vpišemo iskalni niz, kot sta »nakup živil prek spleta« in »izkušnja z nakupom živil prek spleta«.

Težave z računalniško infrastrukturo so redke, a niso izključene

Ko iščemo izdelke v spletnih trgovinah, se kot uporabniki nehote marsikaj naučimo tudi o računalniški infrastrukturi slovenskih spletnih trgovcev. Strežniška programska oprema za poganjanje spletnih trgovin, še posebej programje in zgradba podatkovnih zbirk, bi morala biti kakovostna in primerno podprta s strežniško strojno opremo. Vendar ni vselej tako, saj med izkušnjami uporabnikov pri naročanju prek nekaterih spletnih trgovin zasledimo tudi pripombe, na primer, da hitrost delovanja spletne trgovine hitro upada s številom izdelkov, ki smo jih že odložili v virtualno nakupovalno košarico. Čeprav je lahko za omenjeno do neke mere kriv tudi naš stari računalnik ali pametni telefon, je verjetnejši vzrok v slabi implementaciji programja podatkovne zbirke, ki podpira delovanje spletne trgovine.

Po drugi strani je pomembno, da uporabljamo novejšo različico spletnega brskalnika. A ta pogoj je pri novejših pametnih telefonih tablicah in računalnikih tako in tako skoraj vedno izpolnjen, saj se brskalniki tam samodejno posodabljajo.

Odlično meso iz slovenskih spletnih mesnic

Med epidemijo koronavirusa smo meso prek spleta pogosto naročali tudi, če smo imeli mesnico v bližini, saj smo se le tako lahko izognili čakanju pred vrati, ki je bilo zapovedano zaradi omejevanja števila strank v poslovalnici. Veliko hitreje smo prišli do mesa tudi, če smo naročili osebni prevzem, saj smo naročeno le prevzeli.

Res je, da bomo danes za zrezek ali drug mesni izdelek v spletni mesnici navadno odšteli okoli četrtino več, kot bi v spletni trgovini velike trgovske verige. Lahko pa pri (spletnih) mesarjih naročimo tudi najdražje in najbolj butične zorene kose mesa, kot je pljučna, katerih cena za kilogram lahko doseže tudi 50 evrov.

Med najpopularnejšimi spletnimi mesnicami je gotovo tudi družinsko podjetje Petrin (mesarstvo-petrin.si), ki ima poslovalnico v osrčju Ljubljane. Prek glavne spletne strani si lahko ogledamo ponudbo mesa in ga naročimo, a so bile v času nastajanja tega članka cene v spletni mesnici zgolj informativne. Priporočali so naročilo prek spletnega obrazca na naslovu narocilo-petrin.si ali kar prek elektronske pošte. Tu izdelkov ne izbiramo s seznama, ampak v posamezno vrstico obrazca poleg vrste napišemo tudi morebiti želene načine predpriprave mesa. Pri tem imamo možnost dostave na dom ali prevzem v mesnici brez dodatnih stroškov.

Družinsko podjetje Petrin dostavlja sveže meso v Ljubljani.

Dolgoletno tradicijo ima tudi Mesarstvo Kmečki hram (mesarstvokmeckihram.com), kjer prav tako poudarjajo slovensko poreklo mesa, vendar dostavljajo samo na območju Cerkelj na Gorenjskem, ostali kupci pa morajo sami prevzeti meso. Naročanje prek spletne trgovine je podobno kot pri Petrinu, saj ob naročilu vsakega izdelka v opombe opcijsko napišemo tudi želeni način predpriprave, obenem pa lahko naročamo tudi količine, izražene z decimalnimi vrednostmi (npr. 1,3 kg govejega mesa).

Podjetje Vardo (vardo.si) ima poleg mesnic z divjačino in mesom domačih živali še fotokopirnico, a o tej raje v kakem drugem članku. Dostavljajo na območju obalno-kraške in goriške regije z brezplačno dostavo za izbrane poštne številke, katerih seznam lahko preverite v pogojih poslovanja na njihovi spletni strani. Dostavni rok je do tri dni, a ga lahko zamaknejo, če želenega mesa ali mesnega izdelka ni na zalogi.

Hot'Horse Deli (hot-horse.si) je spletna mesnica, specializirana za konjsko meso in izdelke iz tega mesa. Dostava na dom običajno stane 3,99 evra, brezplačna pa je, če naročimo za 20 evrov ali več izdelkov, medtem ko je prevzem na lokacijah Hot'Horse po Sloveniji brezplačen. Pridobimo lahko tudi kode za popust, ki jih lahko vnovčimo pri naslednjem nakupu.

Hot'Horse Deli za ljubitelje konjskega mesa

Kot vidimo, večina spletnih mesnic v Sloveniji zaradi hitre pokvarljivosti mesa in mesnih izdelkov deluje le v svojem rajonu, ostali pa lahko meso naročijo na dom v predpakiranjih pri velikih trgovcih.

Bi raje ribe? Trgovina.delamaris.si omogoča naročanje konzerviranega ribjega mesa, mesa morskih mehkužcev ter paštet prek spleta. Na voljo so posamične konzerve pa tudi večja pakiranja. Plačamo lahko s kreditno kartico, z bančnim nakazilom ali pa ob prevzemu blaga.

Izvrstno sadje in zelenjava kamorkoli v Sloveniji

Da je tudi dostava svežega sadja in zelenjave, še posebej podjetjem, lahko donosen posel, dokazujejo spletni portali, kot je sadjevpisarni.si, prek katerega lahko naročimo različne vrste sadja in zelenjave ali pa kar zabojčke z mešanim sadjem in zelenjavo po želji ter tudi katerega od predpripravljenih zabojčkov. Dostavljajo tudi suho sadje, oreščke, solatne krožnike, smutije in poslovna darila s karakterjem.

Gajbica.si s sadjem, z zelenjavo, s sadnimi sokovi, prigrizki in še čim, sodelujejo pa tudi z najboljšimi slovenskimi kuharskimi mojstri.

Podoben spletni portal za dostavo svežega sadja, pijač, pekovskih izdelkov, prigrizkov, mesnih izdelkov, jajc, začimb in drugih prehrambnih izdelkov na dom ali v podjetje je tudi Gajbica.si. Sadje in zelenjava, kakor tudi večina drugih izdelkov, sta slovenskega izvora.

Recepti Špecerije zdaj na Facebooku.

Nekoč smo imeli tudi spletno stran specerija.si, na kateri smo lahko nekajkrat tedensko naročili različne pakete hrane (predvsem v slovenskega sadja in zelenjave) na tri obroke, od katere je danes ostala le še spletna domena, ki je pri podjetju TEKOS, d. o. o., na prodaj za vrtoglavih 48.000 evrov. Vseeno je zamisel o redni dostavi zdrave in kakovostne hrane na dom naročnikov preživela. No, na spletni strani facebook.com/specerija k sreči še vedno lahko najdemo recepte, ne moremo pa več naročiti redne dostave sestavin.

Naročiti špecerijo na izbrani naslov ali na prevzemno mesto?

Mogoča sta dva načina naročanja hrane in špecerije: dostava na izbrano lokacijo ali naročilo in prevzem na vnaprej dogovorjeni lokaciji. Dostava na izbrano lokacijo pomeni, dostavo na katerikoli izbrani naslov v dosegu dostavne službe ponudnika, medtem ko je prevzem na vnaprej dogovorjeni lokaciji navadno ob skladišču (trgovskega centra) ponudnika, v restavraciji ali na eni njegovih distribucijskih točk. Dostava na dogovorjeni lokaciji je za ponudnika cenejša in organizacijsko enostavnejša, saj mora zgolj pripraviti hrano ali špecerijo v kartonski ali plastični embalaži za prevzem, medtem ko je lahko dostava na izbrano lokacijo ob enormnem porastu naročil velik logistični problem.

Tušev hitrinakup.si: Medtem ko sedimo v avtu, nam paket z nakupljeno hrano položijo v prtljažnik.

Če se iz službe vsak dan peljemo domov mimo trgovskega centra (oziroma lokacije za prevzem po spletu naročenih izdelkov), je morda najenostavneje, če se tam ob dogovorjenem terminu za kratek čas ustavimo, da nam dostavljavci naročeno v kartonski škatli enostavno naložijo v avto in se odpeljemo domov. Dostava je v tem primeru brezplačna.

Če te sreče nimamo, vendar se nam ne ljubi hoditi v trgovski center, lahko naročimo hrano ob določenem terminu tudi na dom, vendar moramo plačati strošek dostave, ki pa nam ga trgovci pri večjih nakupih ne zaračunajo. Mercator v času nastajanja tega članka ni zaračunal stroška dostave pri naročilih nad 60 evri za fizične osebe in nad 150 evri za pravne osebe.

Pripravljene jedi in še kaj na izbrani naslov

Ko smo med koronskim obdobjem družinsko koristili turistične bone, smo si zaradi zaprtih restavracij, in ker nismo želeli klasične hotelske večerje, naročili hrano k vhodu v hotel. Vendar v epidemičnih razmerah najti še delujočo restavracijo z dostavo v manjših krajih ni bilo ravno enostavno, zato pa so bili solata in srednje topli pici na prazen želodec toliko okusnejši.

Pri naročanju hrane na dom ali drug izbrani naslov je pomembno, da izberemo pravega dostavljavca (oziroma ponudnika, če ima lastno dostavo), ki odgovorno opravlja svoje delo in hrano prinese še toplo ali primerno ohlajeno, denimo ko naročamo sladoled ali ostale zamrznjene dobrote.

Hrano iz ljubljanskega Halo Shaolina po spletu naročamo prek Glovo, lahko pa tudi prek njihove brezplačne telefonske številke.

Po drugi strani se vse več slovenskih gostincev namesto lastne dostavne službe raje odloči za običajno sodelovanje z velikimi specializiranimi dostavljalskimi spletnimi platformami, ki dostavljajo tako pripravljene jedi iz restavracij kot tudi špecerijo iz nekaterih trgovin, med njimi tudi nekaterih tistih, ki so vključene v velike trgovske verige Spar, Mecator, Tuš, in drugimi, ki imajo sicer svoje dostavne službe.

Wolt, Glovo in Tine dostavljajo skoraj vse

Spletne platforme za dostavo hrane, špecerije in drugega, ki so v svetu požele velik uspeh, so že pred obdobjem koronavirusa v polnosti zaživele tudi v Sloveniji. Spletno platformo eHrana je prav zato po nekaj letih delovanja lani kupil španski Glovo, ki je dostavljavcem na skirojih, kolesih, motornih kolesih in v avtomobilih rdeče škatle za dostavo hrane in drugih izdelkov zamenjal z rumenimi, medtem ko so dostavljavci finskega Wolta ohranili turkizno modre. A čar ni v škatlah, temveč v pestrosti ponudbe pripravljenih jedi, špecerije in drugih izdelkov, ki jih dostavljata obe spletni platformi. Svežo hrano dostavljajo naravnost iz sistema vključenih restavracij in trgovin, zato ne potrebujejo skladišč, le stičišča, kjer dostavljavci oddajo gotovino, prejeto z naročili, in odhitijo k novim dostavam.

Z aplikacijo Glovo za pametne telefone lahko naročimo hrano iz najboljših slovenskih restavracij in v realnem času sledimo svojemu naročilu.

Tretja spletna platforma je Tine (tine.si), ki se poleg dostave česarkoli lahko pohvali tudi s kurirskimi storitvami, ki jih njihovi zaposleni lahko opravijo namesto nas ali za naše podjetje, denimo obisk notarja, prenos občutljivih medicinskih vzorcev, obdarovanje poslovnih partnerjev, nakupi pisarniškega in potrošnega materiala, kot so tonerji za tiskalnike, prevoz stvari na servis, polog gotovine itn.

Kako delujejo? V spletne platforme za dostavo so vključeni ponudniki hrane, prehrambnih izdelkov in drugega blaga ter storitev in dostavljavci, ki lahko delo opravljajo tudi občasno, denimo glede na svoje študijske obveznosti. Pristop je za ponudnike blaga in storitev ter tiste, ki bi radi postali dostavljavci, načelno brezplačen, novi registrirani uporabniki storitev pa imajo navadno nekaj prvih dostav zastonj. Dostavljavci pogosto naročeno pripeljejo na izbrani naslov kar s kolesom, saj spletna platforma plača strošek dostave ne glede na uporabljeno prevozno sredstvo. Več dostavljavcev v avtomobilih imajo le pri Tinetu, saj so specializirani za zahtevnejše dostave in storitve.

Naročeno s stroški dostave vred lahko plačamo vnaprej, s plačilnimi karticami ali po povzetju.

Novi pogoji plačevanja s plačilnimi in kreditnimi karticami

Čeprav za manjše nakupe ni potrebna močna verifikacija, morajo trgovci pri večjih nakupih od 3. maja naprej pri plačilih na daljavo skladno z direktivo EU o plačilnih storitvah zagotavljati močno avtentikacijo na osnovi preverjanja vsaj po ene lastnosti kupca v vsaki od treh skupin: nekaj, kar ve, nekaj, kar ima, in nekaj, kar je. V prvi skupini so med drugimi geslo, koda PIN in odgovor na varnostno vprašanje, v drugi elektronski certifikat v brskalniku, identifikacija s kartico SIM v pametnem telefonu ali drugi napravi, v tretji pa biometrični podatki, kot so prstni odtis, slika roženice, slika obraza, glas itn.

In kako se težavam elegantno izognemo? Vse več spletnih trgovcev omogoča tudi vnaprejšnje bančno nakazilo prek univerzalnih plačilnih nalogov (t. i. položnice SEPA), s katerimi lahko prek spletne banke nakažemo denar na račun trgovca. Nerodno je le, da je nakazilo treba izvesti vsak kak dan prej, saj informacijski sistemi trgovcev izvedena plačila preverjajo le nekajkrat dnevno.

V času nastajanja tega članka je delovala tudi avtentikacija Rekono prek sporočil SMS z enkratnimi varnostnimi kodami OTP. Ta je namenjena predvsem tistim, ki nimajo pametnih telefonov. Deluje tako, da moramo ob izvedbi plačila prek spleta v posebno okno vpisati varnostno kodo, ki jo dobimo prek sporočila SMS na svoj mobilni telefon.

Bomo kdaj naročali le še po spletu?

Udobnost naročanja hrane in špecerije iz domačega ali pisarniškega naslanjača pogosto ne pomeni le prihranka časa, ampak tudi denarja, ki bi ga porabili za vožnjo z avtom v veliki trgovski center in nazaj ob vse dražjem gorivu. Ali je smiselno, da trgovci blago zložijo na prodajne police, od koder ga mi prestavimo v nakupovalne vrečke, ali je bolj enostavno, da hrana pride neposredno do nas kar iz robotiziranega skladišča, lepo zložena v kartonasti škatli, presodite sami.

Sodobna tehnologija omogoča človeku prijaznejše rešitve tudi na področju dostave pripravljenih jedi in špecerije. Tako kot danes naročamo računalnike, njihove komponente, zabavno elektroniko in gospodinjske aparate kar prek s spleta, ker je ceneje, nam bo sodobnejša in zmogljivejša logistika že v naslednjem desetletju z vse hitrejšimi in s prilagodljivimi dostavami skoraj gotovo omogočila tudi cenovno ugodnejše naročanje hrane in špecerije na dom. Tudi vzdrževanje restavracij, trgovin in velikih trgovskih centrov in plače osebja namreč veliko stanejo ...

Naroči se na redna tedenska ali mesečna obvestila o novih prispevkih na naši spletni strani!

Komentirajo lahko le prijavljeni uporabniki

 
  • Polja označena z * je potrebno obvezno izpolniti
  • Pošlji