Objavljeno: 14.6.2022 | Avtor: Simon Peter Vavpotič | Monitor Posebna 2022

Življenje od doma: Znamo v spletno trgovino?

Kdaj in kako se podati v spletno trgovino? Kako plačati? Ali potrebujemo kreditno kartico? Kateremu trgovcu zaupati? Koliko časa traja, da nam dostavijo izdelke? Lahko dostavo preusmerimo? Kaj, če dobimo pokvarjen ali slabši izdelek od naročenega? Kako je z uveljavljanjem jamstva?

Med epidemijo covida 19 so bile nenujne trgovine velikokrat zaprte, a če se nam je pokvaril televizor, pralni stroj ali kaj drugega, smo to še vedno lahko (pogosto ceneje) naročili prek spleta. Danes je nemalokrat enostavneje obiskati trgovski center ali specializirano trgovino in si na lastne oči ogledati ponudbo, še vedno pa nas večina prek spleta naredi vsaj ožji izbor trgovin, ki jih bomo obiskali. Obenem je nakup nekaterih izdelkov v velikih spletnih trgovinah v EU znatno cenejši kot v domačih.

Naročanje po spletu je večinoma enostavno in varno, saj si večina spletnih trgovcev prizadeva ohraniti svoje dobro ime in razširiti krog zvestih kupcev tudi s posebnimi popusti za redne stranke. Velike spletne trgovske platforme, kakršna sta Amazon in eBay, pod svojim okriljem združujejo številne majhne spletne trgovce, ki se morajo podrediti tudi njihovim pravilom in s tem pogosto višji stopnji varovanja pravic kupcev.

Široka ponudba izdelkov na eni od svetovnih spletnih trgovskih platform.

Iskalniki najboljših ponudb

Številčnost slovenskih spletnih trgovcev je razlog, da brez namenskega iskalnika težko poiščemo cenovno najugodnejšo ponudbo za iskani izdelek. Med popularnimi iskalniki so: ceneje.si, lovecnacene.si in precenimocene.si. Res pa je, da se izplača pregledati ponudbo velikih slovenskih spletnih trgovcev, kot sta enaa.si ali mimovrste.si ter tudi izjemno pestro ponudbo tujih platform za spletno prodajo. Odličen tuji (nemški) primerjalnik pa je www.idealo.de.

Iskalnik najnižjih cen Ceneje.si

Računalništvo in elektrotehnika

V elektrotehniki in računalništvu že dolgo velja, da se nakupovanje v (svetovnih) spletnih trgovinah ne le izplača, ampak lahko tam kupimo tudi izdelke, ki jih zaradi premajhnega zanimanja na fizičnih trgovskih policah ni.

Ko se mi je pokvaril daljinski upravljalnik za radio s cedejem, sem ga lahko delno nadomestil z univerzalnim, a kaj, ko ta ne omogoča samodejnega iskanja in programiranja radijskih postaj. Nato sem nadomestnega našel v eni od čeških spletnih trgovin, le da sem zaradi nejasnega opisa izbral napačen model in sem moral naročiti še enega.

Ko sem iskal nadomestne 12-voltne sijalke LED tipa G4 za zamenjavo energetsko potratnih halogenk v lestencu ter nova keramična podnožja zanje, sem vse našel na nemškem amazon.de. K sreči so v večini opisov ponudb miniaturnih sijalk LED vključene tudi na desetinko milimetra natančne mere, saj se pri ocenjevanju primernosti izdelka samo na osnovi fotografije lahko kaj hitro uštejemo. Mene je skrbel predvsem premer sijalk, saj predebelih ne bi mogel vstaviti v okrasne steklene bučke lestenca. Več o nadgradnji lestenca preberite v članku Drobna opravila.

Še to! Občasno se zgodi, da trgovec že plačanega izdelka ne more dostaviti, takrat pogosto ponudi drug podoben izdelek istega ali drugega proizvajalca ali vrne denar; v vsakem primeru pa lahko sami zahtevamo vračilo že plačane kupnine. Če se odločimo za drug, cenejši izdelek, mora trgovec vrniti del preveč plačane kupnine, v nasprotnem pa moramo navadno doplačati.

Ko sem pred letom sklenil zamenjati Microsoftove ergonomske tipkovnice z novimi, sem jih najprej iskal pri slovenskih trgovcih, saj starejšega modela 4000 z bogatejšo funkcionalnostjo pri tujih spletnih trgovcih ni bilo več v ponudbi, novejše Microsoftove tipkovnice z manj funkcionalnostmi pa niso bile bistveno cenejše. Lahko bi si mislil, da tudi slovenski trgovec, ki domnevno kupuje pri nemškem distributerju, take tipkovnice kljub vnaprejšnjemu plačilu ne bo mogel dobaviti. Vendar sem naivno verjel, da ima trgovec morda še staro zalogo. Kakorkoli, denar sem dobil nazaj.

Nato sem pri nemškem Amazonu kupil novejši model tipkovnice z nemškim razporedom tipk, a sem za predelavo v nekakšno slovensko tipkovnico potreboval še tako z angleškim razporedom tipk, iz katere sem želel pobrati predvsem tipke z angleškimi napisi, kot je Insert namesto nemškega Einfg. Lahko bi se odpravil na britanski Amazon (amazon.co.uk), a se zaradi izstopa Velike Britanije iz EU ne bi mogel izogniti dolgemu čakanju zaradi carinskih postopkov. Ko sem tudi to po daljšem iskanju vendar le našel na amazon.de, sem zanjo odštel okoli 20 EUR več kot za nemško.

Podroben opis izdelka v spletni trgovini.

Tudi nakup zabavne elektronike, v katero štejemo avdio naprave, televizijske in radijske sprejemnike, igralne konzole, elektronske igrače idr., prek spleta se izplača, saj je ponudba navadno pestrejša in zato hitreje najdemo kaj zase in za svoj žep.

Bela tehnika

Štedilnik, električna pečica, pomivalni in pralni stroj so danes za večino nepogrešljivi. Ponudba različnih modelov s podrobnimi opisi funkcionalnosti je v spletnih trgovinah pestrejša kot v navadnih, vendar veljajo za nakup izdelkov določenih proizvajalcev tudi geografske omejitve. Medtem ko lahko pri slovenskih spletnih trgovcih naročimo vso belo tehniko v ponudbi, denimo nemški Amazon veliko nove bele tehnike dostavlja le v Nemčiji, nekatere rabljene aparate pa lahko naročimo tudi v Slovenijo. Vsekakor gre pri zadnjem najprej preveriti stroške dostave pa tudi pogoje, pod katerimi lahko (brezplačno) oddamo morebiten stari aparat v razgradnjo.

Pri izbiri izdelka je smiselno poiskati kompromis med ceno in kakovostjo. Navadno uveljavljene blagovne znamke tudi pri izdelkih nižjega cenovnega razreda zagotavljajo zadostno zanesljivost, a ob višji glasnosti in večji porabi električne energije. Nasprotno imajo najdražji izdelki pogosto kopico funkcij, ki jih morda nikoli ne bomo potrebovali. Ni narobe torej, če se odločimo za izdelek srednjega cenovnega razreda z večino želenih funkcionalnosti, s tihim delovanjem in sorazmerno majhno porabo energije. Resda se majhna poraba vrhunskih aparatov z leti pozna tudi na računih za porabljeno električno energijo, a pogosto ne toliko, da bi upravičevala nakup bistveno dražjega izdelka. Če ima izdelek vgrajene t. i. ekološke funkcije, se je dobro vprašati, ali jih bomo v resnici uporabljali ali pa bomo, na primer, posodo v pomivalnem stroju raje prali pri 70 stopinjah Celzija in se bolje obvarovali pred morebitnim razvojem plesni in mikrobov ...

Kaj, če bodo moj paket carinili?

Pri naročilih iz spletnih trgovin zunaj EU, kot so Alibaba.com, AliExpress.com, eBay.com ..., bodo naročeni izdelki predmet carinskega postopka. Naši cariniki se bodo glede na vrednost blaga v paketu odločili, ali bomo morali plačati uvozno dajatev. Carinski postopek navadno traja teden do dva, kar je odvisno tudi od naše agilnosti, če in ko carinska uprava od nas zahteva originalno specifikacijo naročila z vrstami in opisi blaga, na osnovi katere si pomaga pri določanju njegove tržne vrednosti. Po opravljenih carinskih formalnostih blago prevzame dostavljavec in nam ga dostavi na dom.

Pohištvo in montaža

Naročanje dostave pohištva na dom že dolgo ni nič novega, saj je dostava, včasih pa tudi montaža, ob večjih nakupih navadno že vključena v ceno. Kljub temu si na spletnih straneh pogosto težko predstavljamo vse lastnosti izdelka, zato je pogosto dobro zaviti v katerega od velikih prodajnih salonov in si želeno nekoliko natančneje ogledati. Opozorimo še, da je treba biti pri naročanju pozoren na dodatne storitve, kot so osebni prevzem, dostava do vrat stanovanja, vnos v stanovanje, sestavljanje in montaža itn. Vsaka lahko nekoliko podraži nakup.

Plačilo naročenega blaga

Spletne trgovine imajo v pogojih poslovanja natančno opisane pogoje plačil, izvedbe naročil in načine dostave. Navadno imamo možnost plačila na daljavo z različnimi kreditnimi in plačilnimi karticami, predvsem v domačih spletnih trgovinah. Nekatere spletne trgovine v EU omogočajo tudi plačevanje s položnicami SEPA ali z bančnim nakazilom, medtem ko lahko v Sloveniji plačamo tudi z Valu Moneto. Vsekakor pa priporočamo plačevanje s Paypalom, če je le ta možnost. Najenostavneje je in še določeno zaščito potrošnika nudijo pri tem svetovnem gigantu.

Osebni prevzem v skladišču je najcenejši, saj ne plačamo stroškov dostave, vendar pa se moramo pozanimati tudi, kateri načini plačila so mogoči. Navadno lahko ob osebnem prevzemu plačamo z gotovino ali s kartico. Za naročanje na dom je najcenejše plačilo z bančnim nakazilom ali prek položnice SEPA, saj je manj dodatnih stroškov, zato pa preverjanje izvedba plačila pri trgovcu traja nekoliko dlje.

Obvestilo o zaključenem plačilu in začetku izvedbe naročila.

Pri plačilu po povzetju bomo morali navadno dostavljavcu poleg kupnine plačati tudi strošek take oblike plačila. Če želimo ob povzetju izdelka plačati s kartico, se prej pozanimajmo, ali je to mogoče. Pri nekaterih manjših spletnih trgovcih lahko postopek naročanja pohitrimo, če trgovca prek e-pošte obvestimo, da je plačilo v izvedbi oziroma izvršeno. Opozorimo še, da moramo pri plačilih v tujino prek SEPA na položnico vnesti tudi pravilno kodo države prejemnika, ki ni SI56.

Potrjevanje plačil s plačilnimi karticami

Včasih je bilo za izvedbo plačila dovolj, če smo v spletno stran spletne trgovine prepisali podatke s svoje kartice, med drugim tudi varnostno kodo. A je EU zaradi preprečevanja zlorab določil nove minimalne standarde za varno izvedbo plačil. Aktiviranje po pošti prejetih bančnih kreditnih in plačilnih kartic je postalo nuja, zato moramo novo kartico vsaj enkrat vstaviti v bančni avtomat, vtipkati kodo PIN in opraviti vsaj eno storitev (npr. izpisati stanje), preden lahko začnemo poslovati prek spleta. Banke zahtevajo tudi uporabo posebnih aplikacij za mobilno plačevanje v pametnih telefonih ali dodatno potrjevanje plačil z enkratnimi kodami, ki jih dobimo prek sporočil SMS iz sistema Rekono. Tako ni mogoče, da bi morebitni heker z vdorom v računalnik izvedel spletno plačilo v vašem imenu. Res pa je, da to veliko lažje stori z vdorom v pametni telefon ...

Dostava in vračilo izdelkov

Čeprav način dostave izberemo že ob naročilu izdelkov, je dobro poznati še nekaj trikov. Večina trgovcev izdelkov ne dostavlja prek svojih dostavnih služb, ampak se povežejo z lokalnimi dostavniki, med katerimi so Pošta Slovenije, DHL, DPD, GLS, MEEST itn. Ti nas pred izvedbo dostave večjih paketov obvestijo s sporočilom SMS ali po e-pošti, kjer navedejo dan (nekateri tudi približno uro) dostave in opredelijo možnosti za preusmeritev paketa ali spremembo dneva dostave. Preusmeritev paketa je navadno mogoča na drug naslov, v paketomat ali na prevzemno točko v katero od bližnjih trgovin ali bencinskih servisov. A, pozor! Nekatere od navedenih storitev je treba dodatno plačati, odvisno od pogojev poslovanja dostavljavca. Opozorimo še na to, da moramo na sporočilo o načrtovani dostavi, ki ga navadno dobimo dan pred izvedbo dostave, odgovoriti le, če želimo spremeniti dostavo, ne pa tudi, če želimo običajno dostavo na naslov, ki smo ga navedli v naročilu.

Sledenje paketni pošiljki prek spleta nam olajša čakanje na dostavo.

Blago iz Slovenije lahko pričakujemo približno v roku enega tedna, iz drugih držav EU pa v povprečju v roku od enega tedna do treh od naročila, odvisno od tega, ali ga ima trgovec že v svojem skladišču ali pa še čaka pošiljko iz drugega dela sveta – najpogosteje iz Kitajske. Pri kitajskih trgovcih, kot sta Alibaba.com ali AliExpress.com, moramo navadno čakati nekaj mesecev, četudi blago zaradi nizke vrednosti ni predmet carinskega postopka.

Ali lahko naročilo pride v več paketih, v ločenih dnevih?

Na svetovnih spletnih trgovskih platformah lahko skupaj naročamo izdelke različnih spletnih trgovcev, ki imajo različne dostavne roke in različne načine izvedbe naročil. V primerih, ko naročila zaradi oddaljenostih skladišč z izdelki različnih trgovcev ali datumskih razlik pri dostavi ni mogoče strniti v en paket, bomo na dom ali na drug izbran naslov prejeli več paketov naročenih izdelkov. Na lastno željo lahko v nekaterih primerih zahtevamo strnitev naročila v en paket, vendar bomo tako na naročeno čakali najdlje.

Spletne trgovine morajo omogočati vračila izdelkov, s katerimi nismo zadovoljni ali pa se pokvarijo v jamstvenem roku. Izdelke po prevzemu takoj pregledamo in preverimo njihovo uporabnosti, vse morebitne pomanjkljivosti nemudoma javimo spletnemu trgovcu in se nato z njim dogovorimo o nadaljnjih korakih. Navadno stroške vračanja izdelkov spletnemu trgovcu krijemo sami, vendar so tudi izjeme, med njimi je tudi Amazon. Prodajalec mora izdelek pregledati in popraviti ali poslati novega. Pri izdelkih manjše vrednosti (navadno okoli 20 EUR, včasih tudi več) trgovci nemalokrat ne zahtevajo vračila, ampak enostavno vrnejo kupnino ali pošljejo nov izdelek. Navadno imamo pravico izdelek v roku 14 dni zaradi kateregakoli razloga vrniti v originalni embalaži, če z njim nismo zadovoljni, sicer pa le v primeru uveljavljanja jamstva. Pri spletnih nakupih v Sloveniji lahko navadno jamstvo, kot običajno, uveljavljamo v pooblaščenih servisih …

Naroči se na redna tedenska ali mesečna obvestila o novih prispevkih na naši spletni strani!

Komentirajo lahko le prijavljeni uporabniki

 
  • Polja označena z * je potrebno obvezno izpolniti
  • Pošlji