Objavljeno: 24.12.2019 | Avtor: Miran Varga | Monitor Januar 2020

Znate naučiti slona plesati?

Ste tudi vi naveličani nasvetov, ki pravijo, da bi moralo biti vaše podjetje bolj podobno družbam, kot so Airbnb, Amazon, Apple in Uber? Da one pa res obvladajo digitalno preobrazbo. No, za podjetja, ki se niso rodila v svetu digitalnih platform, je to vse prej kot lahko. Še najboljši zgled med naštetimi se mi zdi Amazon. Njegov zgodnji poslovni model je temeljil na izpolnjevanju po e-pošti poslanih naročil za knjige. Kar je sledilo, je izjemna zgodba o sposobnostih prilagajanja, prepoznavanja priložnosti in izkoriščanja tehnoloških valov. Amazon ni postal le največji spletni knjigarnar, temveč kar trgovec in danes želi biti vodilno podjetje na področju računalništva v oblaku.

Lekcija? Kdor hoče biti uspešen v digitalnem (svetu), rabi digitalni načrt, zasnovo, če želite. Namesto da bi se trudila posnemati ali postati Amazon, bi morala podjetja razmišljati, kako še naprej delati tisto, kar delajo dobro, in dodati digitalne izdelke/rešitve, ki bi še izboljšali njihove izdelke in storitve. Pri tem pa najti pravi recept, kako kar najbolje izkoristiti tehnologijo, npr. analitične rešitve, oblak, internet stvari pa tudi družbene medije in mobilna omrežja. Hudič se skriva v podrobnostih: tak načrt za posamezno podjetje navadno ne obstaja in ga ni mogoče preprosto kupiti, temveč ga je treba izdelati. Kdo ga bo izdelal? Vodstvo in direktorji posameznih oddelkov? Redko. Sploh v času, ko radi organizacijsko strukturo drobijo in naloge ter odgovornost prelagajo po hierarhiji navzdol. Pravzaprav so zaposleni na nižjih ravneh tisti, ki nehote postanejo odgovorni za ugotavljanje, kako stvari potekajo. Kar ni nujno narobe, saj imajo ti pogosto največ stika s stranko, z njenimi bolečinami, izzivi, željami … Težava je v tem, da komunikacija pogosto počasi poteka v obratni smeri, torej od spodaj navzgor, pa tudi v tem, da tako stranke kot zaposleni, ki se ukvarjajo z njimi, v vodstvu podjetja nimajo ustreznega sogovornika. Ali pa jih ta ne razume. Zato je sprememb malo ali pa nič, včasih pa gredo načrtovane v povsem napačno smer (temu se reče šum v komunikaciji).

Digitalno poslovanje zahteva hitrost. Hiter prenos podatkov in informacij, hitro sprejemanje odločitev. Silosna ureditev večine podjetij je tu v napoto. Kar pa še ne pomeni, da morate vse oddelčne strukture v podjetju izbrisati, temveč mora biti organizacija, ki želi zmagovati v digitalnem, prožna, to pa lahko doseže le, če je bolj porazdeljena. Taka tudi prenese več pravic odločanja avtonomnim skupinam zaposlenih, tistim, ki razumejo koncept sprememb in imajo možnost njihove uresničitve.

O digitalni preobrazbi govorimo že več kot desetletje. Literarna dela, zlasti tista, ki so jih napisali različni marketinški strokovnjaki, pretiravajo s poudarjanjem dejstva, da digitalna preobrazba temelji na poslovni strategiji in nima veliko zveze s tehnologijo. Drži, bistvo preobrazbe ni oblikovanje sistema, ki bo navdušil druge IT-arhitekte, temveč uporaba tehnologije za ustvarjanje poslovnih priložnosti. Brez digitalne preobrazbe je uvajanje nove tehnologije le način, kako podjetja še vedno počno enako stvar, le nekoliko hitreje. Toda preobrazba zahteva nove pristope, drugačne rešitve in poslovne modele. Slona morate naučiti plesati ...

Naroči se na redna tedenska ali mesečna obvestila o novih prispevkih na naši spletni strani!

Komentirajo lahko le prijavljeni uporabniki

 
  • Polja označena z * je potrebno obvezno izpolniti
  • Pošlji