Objavljeno: 29.1.2019 | Avtor: Miran Varga | Monitor Februar 2019

Test projektorjev - Vladarji dolgih diagonal

Video projektorji se morebiti v poplavi takšnih in drugačnih naprav, prek katerih uživamo v sliki (zelo) visoke ločljivosti, zdijo čudne in okorne škatle, toda pred tekmeci imajo očitno prednost. Še vedno so prva izbira za vse, ki si želijo res velike slike.

Prodaja projektorjev v Sloveniji resda ne dosega velikih številk, pri modelih za domači kino velja za dobesedno »butično«, še najboljši kupci so podjetja, ki poslovne projektorje nameščajo v sobe za sestanke. V trgovinah s potrošniško elektroniko bomo projektorje le redko videli razstavljene, kaj šele, da bi lahko v njihovi sliki dejansko uživali. Prodajalci imajo le redko na zalogi kakšen model, saj prodaja večinoma poteka po naročilu. Kako naj se torej povprečen potrošnik sploh navduši nad video projektorjem? V Monitorjevem laboratoriju smo jih tokrat preizkusili več – od prenosnih do poslovnih pa tudi modelov za domači kino, in sicer vseh velikostnih in cenovnih razredov.

Predstavitev vsebin s projektorjem ima svoj čar. V sliki z veliko diagonalo lahko navadno uživa večje število ljudi, poleg tega videno nanje pusti tudi vtis, torej si vsebino zapomnijo. V sodobnem poslovnem svetu je na stranke in/ali poslovne partnerje preprosto treba narediti dober vtis, saj se le tako lahko nadejamo uspešnega poslovanja oziroma sodelovanja. Predstavitev dejavnosti je pomembna tako vsebinsko kot praktično – sama izvedba predstavitve v sobi z velikim zaslonom je vendarle bolj impresivna.

Sodoben projektor ni le praktičen prenašalec večje količine vsebin v obliki projicirane slike, ampak mimogrede lahko poskrbi tudi za ugled podjetja, posebej če gre za kakšen dražji model. Projektorji imajo seveda še celo vrsto drugih prednosti, poleg dejstva, da so ena cenovno najdostopnejših možnosti, če želimo sliko prikazati na dolgi diagonali in jo deliti z večjim številom ljudi, bodisi strank ali zaposlenih.

Zelo dobrodošla informacija za večino uporabnikov poslovnih projektorjev je tudi ta, da jih brez težav ali zadrege uporabimo v domačem okolju. Večina poslovnih projektorjev namreč brez težav projicira lepo in čisto video sliko, zato jih lahko brez sramu uporabimo celo v namene hišnega kina. V primerjavi z namenskimi video projektorji sicer ne premorejo kupa elektronike za lepšanje videa, a se ob dobrem viru (npr. video vsebinah v visoki ločljivosti) izkažejo s kakovostnim predvajanjem videa. A le, če imamo možnost odnesti projektor iz službe domov. Se pa moramo v vsakem trenutku zavedati določenih lastnosti – poslovni projektor je še vedno prvenstveno namenjen prikazu tabel, preglednic in predstavitev, zato bodo morebiti predvajani filmi (pre)svetli, ljubitelje kina pa zna motiti tudi nekoliko večji hrup, ki ga na račun visoke svetilnosti oddajajo tovrstni projektorji.

Uporabniki, ki razmišljajo o nakupu projektorja za domači kino, pa naj najprej premislijo, ali premorejo zaprt prostor brez ali pa s čim manj dnevne svetlobe, kjer se bo tak projektor najbolj izkazal. Zavedati se moramo, da je glavno delo projektorja projiciranje svetlobe različnih barv, pri čemer velja, da projektorji lahko naredijo marsikaj, le črno ne zmorejo svetiti. Prav zato potrebujemo za njihovo idealno okolje čim temnejši prostor. Ne nazadnje tudi v kinodvorani ob ogledu filma ugasnejo luči, mar ne? Uporabnikom, ki jim opisani pogoji ne ustrezajo, svetujemo, naj raje kupijo sodoben digitalni televizor.

Pod črto velja, da je projektor stvar razkošja, razkošja dolge diagonale. Tokratni preizkus je potrdil, da v praksi še vedno velja, da je treba za dober projektor za domači kino odšteti vsaj tisočaka, tej naložbi pa velja dodati še par evrskih stotakov za platno in zvočniški sistem, če ju morebiti že ne posedujete. Na koncu o kinotečnem vzdušju v zavetju domače dnevne sobe v praksi skoraj vedno odločata debelina denarnice in spretnost prodajalca v trgovini z zabavno elektroniko. Ampak saj tudi številni digitalni televizorji brez sramu nosijo štirimestne oznake s cenami.

Tokratni Monitorjev preizkus projektorjev velja jemati kot okviren vodič, kaj posamezna vrsta projektorja zmore (in česa ne) in kaj lahko od njih pričakujete.

  

Canon XEED WUX500

Tip: LCOS

Ločljivost: 1920 x 1200 pik

Svetlobni tok: 5.000 ANSI

Kontrastno razmerje: 2.000 : 1

Cena: 3895 EUR, žarnica 652 EUR

Uvoznik: Canon Slovenija, www.canon.si

Za: Kakovost slike.

Proti: Glasnost hladilne rešitve, cena.

Priznamo, da smo kar malce debelo pogledali, ko se je na našem preizkusu pojavil velikanski kovček, v njem pa Canonov projektor. Posebej zato, ker gre za model, ki je bil predstavljen leta 2015, in edini projektor na tokratnem preizkusu, ki je za prikaz slike uporabljal tehnologijo LCOS. Canon projektor XEED WUX500 je namenjen predvsem velikim konferenčnim sobam in učilnicam, muzejem in drugim prestižnim lokacijam, ki bi potrebovale kristalno čisto sliko v vseh svetlobnih pogojih. Svetlobni tok 5000 lumnov je namreč kos tako dnevni svetlobi kot drugi osvetlitvi, je pa, kot je v svetu projektorjev v navadi, treba davek visoke stopnje svetilnosti plačati drugje – z nekoliko višjim ustvarjenim hrupom, ko se ventilatorji, ki skrbijo za izpihovanje vročine iz notranjosti ohišja, hitreje vrtijo. A to ne bi smela biti prevelika težava, saj so tovrstni projektorji pogosto nameščeni pod strop (precej visokih prostorov) in tako vendarle nekoliko dlje od ušes sedečih gledalcev. Odlika projektorja je vrhunski objektiv, ki 1,8-kratno optično povečavo doseže skorajda brez izgube svetilnosti.

Slika ločljivosti 1920 x 1200 pik je kristalno čista, hvalimo natančnost barv, saj so barve pri prikazu različnih polti zelo pristne. Starejša zasnova manko pokaže drugje. Relativno majhen kontrast ni na ravni sodobnih tekmecev, zato se podrobnosti v senčnih delih slike ponekod izgubijo, še bolj pa bode v oči odsotnost slikovnega procesorja, ki bi izpilil predvajanje video vsebin. Tako pa so nam nekateri testni kinotečni posnetki postregli z neuglednim trzanjem. Očitno je, da je WUX500 namenjen poslovnim predstavitvam, saj premore izdatne možnosti nastavljanja slike, pa tudi še tako majhne pisave v besedilu ali tabelah so odlično berljive. Da ta projektor nima kinotečnih ambicij, ne nazadnje kaže tudi skopa izbira prednastavljenih načinov delovanja, saj pozna le predstavitev, standard in fotografijo, čeprav njegov meni nastavitev ni v slovenskem jeziku.

Nabor priključkov je skoraj popoln, profesionalna okolja zna zmotiti le en vmesnik HDMI, z WUX500 pa se sicer lahko prek brezžične povezave sočasno povežejo kar štiri naprave. Cena je kljub starosti modela (pre)visoka.

Epson EB-U05

Tip: 3LCD

Ločljivost: 1920 x 1200 pik

Svetlobni tok: 3.400 ANSI

Kontrastno razmerje: 15.000 : 1

Cena: 610 EUR, žarnica 122 EUR

Uvoznik: Panteh, www.panteh.si

Za: Uravnoteženost zmogljivosti, cena.

Proti: Glasnost hladilne rešitve.

Japonski proizvajalec projektorjev Epson za prikaz slike uporablja lastno tehnologijo 3LCD, katere prednost je zelo natančna barvna reprodukcija. Ob vsaki praktični predstavitvi pa ne izpusti priložnosti za primerjavo s projektorji s tehnologijo DLP, kjer dokazuje, da projektorji 3LCD ne trpijo za t. i. učinkom mavrice in da njihovi projektorji zmorejo vse barve prikazovati enako svetlo. Vse to drži tudi v primeru projektorja Epson EB-U05, ki meri na poslovna okolja. S svetlobnim tokom 3.400 lumnov namreč zagotavlja res svetlo sliko tudi v osvetljenih prostorih, svetilnosti pa je več kot dovolj tudi v varčnem načinu. Ta bo zelo verjetno tudi priljubljena izbira lastnikov, saj znatno zmanjša hrup ventilatorjev, hkrati pa podaljša življenjsko dobo žarnice na dolgih 10.000 ur. Torej si lahko vsak dan naslednjih 15 let ogledamo en celovečerni film.

Čeprav prvenstveno ni namenjen domačemu kinu, se EB-U05 precej dostojno odreže tudi pri tej nalogi, le velika svetilnost mu je v napoto, saj so vsi črni deli slike različni odtenki sive pa tudi podrobnosti v senčnih delih se izgubijo. Sicer pa je, upoštevajoč ceno, ta Epsonov projektor zelo dobro uravnotežen z vidika zmogljivosti in cene. Hrbtna stran je dobro založena z video priključki, poslovna okolja bodo pogrešila le povezljivost (no, vsaj brezžični modul je na voljo za doplačilo). Vgrajen zvočnik je bolj zasilna rešitev, zato ga velja nadomestiti s čim močnejšim. Odlika modela EB-U05 je še sposobnost, da na relativno kratki projicirni razdalji (okoli dva metra) ustvari veliko sliko – do diagonale 7,6 metra. Všeč nam je tudi izvedba zagotavljanja manjšega naklona, saj je na prednji stran gumb, s katerim enostavno nastavimo želeno višino (in za to ni treba vrteti nog projektorja ali pa ga podstavljati).

Kar zadeva projektorje proizvajalca Epson, tudi ti še vedno ne poznajo slovenskega jezika, medtem ko daljinskemu upravljalniku nimamo česa očitati – večina gumbov je tam, kjer jih uporabnik pričakuje.

Epson EB-U42

Tip: 3LCD

Ločljivost: 1920 x 1200 pik

Svetlobni tok: 3.600 ANSI

Kontrastno razmerje: 15.000 : 1

Cena: 682 EUR, žarnica 122 EUR

Uvoznik: Panteh, www.panteh.si

Za: Uravnoteženost zmogljivosti.

Proti: Glasnost hladilne rešitve.

Projektor Epson EB-U42 je tehnično skoraj identičen modelu Epson EB-U05, le da je zapakiran v nekoliko manjše ohišje drugačne barvne kombinacije. Priložena mu je tudi torba za prenašanje, s čimer nas želi japonski proizvajalec prepričati, da ga lahko nosimo s seboj podobno kot prenosni računalnik. S težo 2,8 kilograma seveda ni najlažji, a je zato po prikazani sliki precej bolj prepričljiv kot drugi prenosni projektorji – po tem kriteriju je vsekakor bliže bistveno večjim in težjim modelom kot malčkom z medlo sliko.

Svetlobni tok jakosti 3.600 lumnov je izjemen, projektor v vsakem trenutku prikazuje zelo svetlo sliko, zato tudi poganjanje v varčnem načinu ni preveliko odrekanje, sploh če bi namesto dokumentov in fotografij radi prikazovali video vsebine.

Všeč nam je bila tudi enostavna, a zelo učinkovita izvedba odpravljanja trapezaste slike – z drsnikom. Ta rešitev bi vsekakor zaslužila posnemovalce vsaj v nižjem in srednjem cenovnem razredu, prisotna pa je tudi pri modelu EB-U05.

V bistvu ima Epson EB-U42 še največjega tekmeca kar »v hiši«, saj težko upraviči nekoliko višjo ceno – posebej v luči dejstva, da dodatnih 200 lumnov svetilnosti uporabniki ne bodo pogrešali, z zunanjimi merami 30 x 25 x 9 cm pa vendarle ne bo ravno pogosto hodil v zelje projektorjem, ki so jim v zibelko položeni pravi »prenosni« geni.

NEC M403HG

Tip: DLP

Ločljivost: 1920 x 1080 pik

Svetlobni tok: 4.000 ANSI

Kontrastno razmerje: 10.000 : 1

Cena: 935 EUR, žarnica 390 EUR

Uvoznik: Acord 92, www.pcplus.si

Za: Kakovost slike kljub visoki svetilnosti, zmogljiv zvočnik.

Proti: Cena, glasnost hladilnega sistema.

Projektor japonskega proizvajalca NEC, model M403HG, je še eden izmed klasičnih poslovnih projektorjev, ki se sicer zelo dobro znajde tudi v izobraževalnih ustanovah. Na to spomni že prvi vklop projektorja, ki se zažene v načinu Presentation. Pohvali se z visoko ločljivostjo ter lepo sliko, in to kljub relativno veliki svetilnosti 4.000 ANSI lumnov. Projektor je že vsega nekaj sekund po vklopu pripravljen na delo. Žal je učinkovito hlajenje projektorja med delovanjem (pre)glasno, zato ga bo večina uporabnikov uporabljala v varčnem načinu, kjer je raven hrupa nižja. Projektor pozna način auto eco, kjer samodejno prilagaja svetilnost in hlajenje predvajani vsebini. No, nekatere uporabnike utegne to nihanje zmotiti. Okolju prijazno delovanje ima sicer več pozitivnih plati: od manjše porabe energije do dolge življenjske dobe žarnice – ta naj bi po zagotovilih proizvajalca v varčnem načinu dočakala vsaj 5.500 delovnih ur. Ker gre za poslovni projektor, se podatka o kontrastnem razmerju 10.000 : 1 ne smemo prestrašiti (če bi šlo za projektor za hišni kino, bi se številke bržkone mimogrede vsaj podvojile), nasprotno, prikazana slika je sicer presvetla, a zelo kontrastna, celo bolj kot pri nekaterih drugih tokrat preizkušenih tekmecih. Prikaz barv je zelo natančen in vreden hvale. 1,7-kratna optična povečava se utegne v nekaterih okoljih izkazati za zlata vredno.

Uporabniki bodo hitro ugotovili, da v menijih ni slovenskega jezika, se pa zato projektor NEC odkupi na področju priključkov, saj na hrbtni strani najdemo celo vrsto priključkov za prikaz slike oziroma videa (2x HDMI, 2x VGA, S-Video, RCA ...), omrežni vmesnik in vtič USB, ki omogoča enostavno predvajanje fotografij (podprt je zapis JPEG) s ključkov USB. Dodano vrednost projektorja predstavlja tudi programska oprema, ki omogoča več uporabnikom, da sodelujejo pri prikazu vsebine.

Čeprav gre za poslovni projektor, ima NEC M403HG vgrajen resnično zmogljiv zvočnik zmogljivosti 20 W, ki lahko nudi konkretno zvočno spremljavo projicirani vsebini v sejni sobi.

Optoma EH400+

Tip: DLP

Ločljivost: 1920 x 1080 pik

Svetlobni tok: 4.000 ANSI

Kontrastno razmerje: 22.000 : 1

Cena: 900 EUR, žarnica 445 EUR

Uvoznik: Center projekcije, www.center-projekcije.si

Za: Uravnoteženost zmogljivosti.

Proti: Glasnost hladilne rešitve, (pre)svetla slika.

Optomin projektor, odet v plastično ohišje bele barve, spominja na vrsto cenovno ugodnih bratov tega proizvajalca. Model EH400+ je namenjen poslovni rabi, saj ga proizvajalec oglašuje kot primernega za sejne sobe ali učilnice. Cenovno dostopen projektor ima namreč kar nekaj adutov. DLP-projektor z barvnim kolesom, na katerem je lep del površine obarvan belo, prinaša veliko svetilnost. Očitno je, da ni namenjen zgolj uporabi v temnem oziroma zatemnjenem prostoru. Močan svetlobni tok omogoča predvajanje vsebin tudi v prostorih z močno dnevno svetlobo, hkrati pa velja izpostaviti, da je na ta račun projektor tudi precej glasen – proizvajalec podatka o glasnosti sploh ne navaja. Celo v drugem varčnem načinu (ECO+) pa projektor dosega 29 dB, kar zna biti precej moteče, če projektor ne bo nameščen pod strop. Vgrajen zvočnik moči 10 W je sicer sposoben preglasiti hrup vgrajenega ventilatorja, a je zvok kljub temu le povprečen.

Optoma EH400+ sliko diagonale do 12 metrov prikazuje v polni visoki ločljivosti, povečavo (optična zmore kar 1,3 : 1) in ostrino pa nastavljamo ročno. Proizvajalec optimistično navaja visoke vrednosti kontrasta (22.000 : 1), a jim v praksi ne moremo prikimati, saj o res črni barvi ni ne duha ne sluha. Prikaz barv je sicer precej dober za ta cenovni razred projektorja. Vidi se, da tehnologija BrilliantColor dejansko opravlja svoje delo – projicirani viri visokih ločljivosti bodo zadovoljili gledalca. Projektor pozna šest prednastavljenih načinov prikaza slike, z vstopom v meni nastavitev pa jo lahko še dodatno prilagodimo lastnemu okusu. Brezžična povezljivost in 3D-vmesnik sta na voljo za doplačilo, sicer pa velja, da je projektor dobro založen s priključki, poleg dveh vhodov HDMI in VGA premore tudi omrežno povezljivost (npr. za oddaljeni nadzor in upravljanje). Priloženi daljinec je enostaven za uporabo. Med adute bi lahko šteli še dolgo življenjsko dobo žarnice, saj v varčnem načinu proizvajalec obljublja kar do 8.000 delovnih ur, in predvsem podatek, da je projektor primeren za rabo v načinu 24/7, torej da je stalno vklopljen.

Optoma EH512

Tip: DLP

Ločljivost: 1920 x 1080 pik

Svetlobni tok: 5.000 ANSI

Kontrastno razmerje: 15.000 : 1

Cena: 1.537 EUR, žarnica 360 EUR

Uvoznik: Center projekcije, www.center-projekcije.si

Za: Pomik objektiva, optična povečava, možnosti nastavitve slike.

Proti: Glasnost hladilne rešitve, (pre)svetla slika.

Projektor EH512 je namenjen profesionalni poslovni rabi v okoljih, kjer se zahteva svetla slika, brez težav je kos tudi dnevni svetlobi in osvetlitvi s halogenskim lučmi, saj izredno močan svetlobni tok poskrbi, da na platno ali steno pride predvajana slika. Ta je pričakovano svetlejša, podobno kot pri modelu EH400+ pa davek plačamo z ušesi. Hladilna rešitev poskrbi, da se ta projektor znajde v razredu »razgrajačev«, saj hladilni sistem svoje delo opravlja precej glasno, nekoliko znosnejši je le najvarčnejši način. Dvomimo, da bi kdo lahko pozabil in pustil ta projektor vključen (tako na račun svetle slike kot ustvarjenega hrupa). Projekcija je sicer barvno precej uravnotežena, a je slika pričakovano presvetla, na trenutke »sprana«, tudi črno barvo bomo zaman iskali kot tudi slovenski jezik v meniju. Davek izredno svetle slike je tudi krajša življenjska doba žarnice, v najboljšem primeru bo zmogla do 5.000 delovnih ur.

Optoma HD512 se odkupi z izdatnimi možnostmi natančne nastavitve slike, saj v nasprotju s skoraj vsemi tekmeci nudi tako vertikalno kot horizontalno možnost popravka trapezne slike, prilagoditev vseh štirih kotov projekcije ter vertikalni pomik leče. Dodaten adut je kar 1,6-kratna optična povečava slike. Za poslovna okolja in organizacije bo pomembna še informacija, da gre tudi v tem primeru za projektor, primeren za rabo v načinu 24/7, torej ga lahko uporabijo v različne namene.

Projektor je zgledno založen s priključki, doplačati je treba le za brezžično povezljivost, medtem ko ožičen projektor lahko nadzorujemo in upravljamo na daljavo. V vmesnik USB lahko vstavimo tudi ključek z večpredstavnostnimi vsebinami – večino jih zna tudi predvajati.

Pod črto pa je Optoma HD512 prav to, kar so od njega želeli inženirji. Svetlobno močan projektor s pošteno sliko, a ob očitnem hrupu daje vedeti, da se (naj)bolje znajde v večjih prostorih z višjim stropom.

Optoma ML330

Tip: DLP

Ločljivost: 1280 x 800 pik

Svetlobni tok: 500 ANSI

Kontrastno razmerje: 20.000 : 1

Cena: 503 EUR, ne potrebuje menjave žarnice.

Uvoznik: Center projekcije, www.center-projekcije.si

Za: Življenjska doba sijalk LED, sistem Android.

Proti: Kakovost slike, majhna svetilnost.

Projektor ML330 sodi v razred prenosnih projektorjev, zato je namenjen poslovnežem, ki želijo stranke navdušiti s projekcijo kjerkoli in kadarkoli. No, zaplete se že pri »kjerkoli«. Projektor, ki lahko ustvari sliko diagonale treh metrov, ima namreč kot vir svetlobe vgrajene sijalke LED, ki niso niti približno primerljive z močjo halogenske žarnice, saj lahko ustvarijo svetlobni tok vsega 500 ANSI lumnov. Že to je podatek, ki da vedeti, da ima projektor pri projiciranju slike ob belem dnevu nemalo težav, zato skorajda nujno potrebuje zatemnjen prostor. A je zato očitno manj hrupen pri odvajanju ustvarjene toplote (le v varčnem načinu) in tako nemoteč za okolico. Velik plus je tudi življenjska doba vira svetlobe – sijalke LED naj bi »zdržale« kar 20.000 delovnih ur.

Nabor priključkov je za prenosni projektor naravnost zgleden, saj premore vse, kar se od njega pričakuje – plus lično torbo za prenašanje. Sliko lahko projektorju dostavimo prek priključka HDMI ali VGA pa tudi ključkov USB, kartic microSD, brezžične (WiFi) ali modrozobe povezave (bluetooth), kar pomeni, da bo edini z njim povezan kabel tisti, ki mu dovaja električno dimenzijo. V dimenzijsko skromen in manj kot pol kilograma težak projektor je vgrajen tudi dimenzijsko skromen zvočnik, od katerega ne gre pričakovati čudežev, a se zdi celota precej posrečena. Sploh v luči dejstva, da Optoma poleg tega projektorja izpisuje tudi oznako Smart LED, kar naj bi pomenilo, da ima vgrajene več pameti. In je dejansko tudi ima. Na njem teče operacijski sistem Android (sicer zgolj različice 4.4), zato je dostop do bogatih video vsebin bistveno lažji – npr. prek namenske aplikacije za YouTube ali Netflix ali pa odpremo datoteke PDF oziroma datoteke iz priljubljene pisarniške zbirke. Tudi s ključka USB lahko predvajamo praktično karkoli, in to brez pomoči računalnika.

Žal tale malček med tokrat preizkušenimi projektorji razočara na področju, ki je najpomembnejše – pri kakovosti prikazane slike. Nižjo ločljivost – le 1280 x 800 pik – mu še nekako oprostimo, ne moremo pa mimo nepristnega prikaza barv – te so ne glede na izbrani način vidno slabše od vseh ostalih tokrat preizkušenih projektorjev, kar kaže na (pre)velik kompromis.

Optoma UHD40

Tip: DLP

Ločljivost: 3840 x 2160 pik

Svetlobni tok: 2.400 ANSI

Kontrastno razmerje: 500.000 : 1

Cena: 1.366 EUR, žarnica 402 EUR

Uvoznik: Center projekcije, www.center-projekcije.si

Za: Ločljivost 4K, živobarvna slika, cena.

Proti: Prikaz črne barve je zgolj povprečen, glasnost v normalnem načinu delovanja.

Optoma UHD40 je bil eden redkih, ki je v očeh preizkuševalca zaslužil oznako projektor za hišni kino. Da je pripravljen na resno projiciranje video vsebin, razkriva že oznaka 4K, ki nam da vedeti, da projektor lahko projicira vsebine ultra visoke ločljivosti UHD (3840 x 2160 pik), pri čemer mu lahko te dostavimo tudi v še bogatejši obliki – podprte so tudi HDR10-vsebine. Leča projektorja omogoča 1,3-kratno optično povečavo, uporabnik pa ima tudi možnost njenega vertikalnega premika. Pogrešali smo izdatnejše možnosti popravljanja trapezaste slike. Gre še za enega v vrsti DLP-projektorjev, ki želijo za odšteti denar uporabniku ponuditi kar največ. Svetilnosti je dovolj za ogled vsebin v vseh pogojih, čeprav hišni kino zasluži temen prostor. Poleg tega se življenjska doba žarnice v varčnem načinu več kot podvoji, hrup ventilatorjev pa je znosnejši, čeprav daleč od ravni, ki ga zmorejo najboljši modeli. Pa vendar ga par zvočnikov moči 5 W uspešno preglasi.

V projektor vgrajeni slikovni procesor zna obdelovati tako statične kot gibljive slike, marketinški oddelek pa je njegovim »trikom« nadel oznake Brilliant Color, Amazing Color, Ultra Detail ter Dynamic Black. Privzete nastavitve prikaza slike so še kar posrečene, nekaj rezerve pa se skriva v ročnih nastavitvah. Začeli smo z načinom Cinema, ki je edina prava izbira za rabo v hišnem kinu. Filmi v ločljivosti 4K so zelo prepričljivi, še odtenek boljšo izkušnjo pa lahko zapišemo ob ogledu fotografij (tudi tistih, zajetih s tehniko HDR). V primerjavi s še zmogljivejšim modelom iz lastnega tabora nekaj slabosti pokaže pri prikazu črne barve, na testnih vzorcih pa smo občasno opazili tudi mavrični učinek (sicer značilen za projektorje s tehnologijo DLP).

Priložen daljinski upravljalnik je ergonomsko še kar posrečen, premore pa tudi izredno močno osvetlitev gumbov. Glede na ceno ta projektor za hišni kino resnično ponuja veliko, je pa res, da ga velja za najboljše užitke tudi »hraniti« s 4K-vsebinami.

Optoma UHD65

Tip: DLP

Ločljivost: 3840 x 2160 pik

Svetlobni tok: 2.200 ANSI

Kontrastno razmerje: 1,200.000 : 1

Cena: 2.789 EUR, žarnica 402 EUR

Uvoznik: Center projekcije, www.center-projekcije.si

Za: Ločljivost 4K, kakovost slike.

Proti: Glasnost v normalnem načinu delovanja, cena.

Kitajski proizvajalec projektorjev Optoma zadnje desetletje vztrajno dokazuje, da vrhunskih projektorjev ne delajo zgolj japonski proizvajalci. Večino projektorjev omenjenega proizvajalca odlikuje odlično razmerje med ceno in zmogljivostmi, kar lahko potrdimo za večino tokrat preizkušenih projektorjev, na pa nujno tudi za model UHD65. Ta sicer postreže z izjemno kakovostjo slike in vrhunskim kontrastnim razmerjem (do 1.200.000 : 1), a je bil zato tudi eden najdražjih na preizkusu. Kar težko je verjeti, da je še enkrat dražji od modela UHD40. Čeprav projektor uporablja slikovni čip, ki ultra visoko ločljivost doseže z interpolacijo slike (njegova naravna ločljivost znaša 2716 x 1528 slikovnih pik), je rezultat odličen, barve pa naravnost fantastične, umerjene po standardu Rec.709. Tehnologiji dinamičnega prikaza črne barve in nadgradnje vsebin nižjih ločljivosti sta dodatna aduta projektorja. Optoma UHD65 lahko projicira sliko diagonale med 67 in 768 cm, na voljo je celo 1,6-kratna optična povečava, kar utegne priti prav uporabnikom, ki bodo ta projektor uporabljali v dvorani. Svetilnost 2200 ANSI lumnov pomeni, da projektor lahko uspešno kljubuje tudi dnevni svetlobi, pri čemer v standardnem načinu življenjska doba žarnice znaša okoli 4.000 ur, v varčnem pa se podaljša kar na 10.000 ur.

UHD65 premore več prednastavljenih načinov prikaza slike: Cinema, HDR, Vivid, Game, Reference, Bright in uporabniško določena nastavitev. Cinema se odlično odreže pri gledanju filmov, HDR pomaga oživiti fotografije, nastavitev Bright je sicer za naš okus nekoliko preveč modrikasta, a se je najbolj izkazala ob gledanju športa – tako nogometa kot smučanja.

Žal tudi Optoma HD65 med delovanjem v privzetem načinu ustvarja bistveno več hrupa, kot bi si želeli, zato bo pri marsikaterem uporabniku delovala (le) v varčnem načinu. Kar je pravzaprav škoda, saj je očitno, da kitajski proizvajalec s tem modelom hišni kino jemlje zelo resno, a je hkrati tudi očitno, da se nekaterih (slabih) lastnosti ne zna ali ne more znebiti.

Ricoh PJ WX2440

Tip: DLP

Ločljivost: 1280 x 800 pik

Svetlobni tok: 3.100 ANSI

Kontrastno razmerje: 10.000 : 1

Cena: 389 EUR, žarnica 157 EUR

Uvoznik: Vibor, www.vibor.si

Za: Cena.

Proti: Le visoka ločljivost, glasno delovanje.

Projektor Ricoh PJ WX2440 je bil eden najcenejših na tokratnem preizkusu, zato smo bili še toliko bolj pozorni na to, kakšne kompromise je za doseganje ugodne cene ubral proizvajalec. V ohišju standardnih mer za projektorje s tehnologijo barvnega kolesa DLP je vgrajen objektiv z zgolj 1,1-kratno optično povečavo, a to ne predstavlja večje ovire, saj projektor še vedno lahko prikaže sliko, katere diagonala presega sedem metrov in pol. Vgrajena žarnica z življenjsko dobo do 6.000 ur zagotavlja 3.100 lumnov svetlobnega toka, zato ta projektor lahko uporabljamo tudi v svetlejših prostorih. Relativno velika svetilnost zahteva tudi močno odvajanje toplote, ki ga projektor slišno oznanja. Tudi v varčnem načinu, kjer je slika nekoliko temnejša, je projektor še vedno glasen.

Daleč največji kompromis pa je uporaba slikovnih elementov, ki zmorejo sliko prikazovati zgolj v visoki ločljivosti HD, kar pomeni, da je v njej prikazanih precej manj podrobnosti kot pri zmogljivejših projektorjih. To načelno sicer ni večja težava, če bomo s projektorjem gledali le TV-programe ali pa preproste poslovne vsebine, vsekakor pa je manj primeren za ogled fotografij (v primerjavi s konkurenti). Prednastavljeni načini prikaza slike ne nudijo prav bogate izbire, podobno kot tekmeci pa tudi Ricoh svojih projektorjev še ni naučil slovenščine, zato se bomo morali z menijskimi postavkami »sporazumevati« v katerem izmed tujih jezikov. Pri tem si lahko pomagamo s preprostim daljincem, ki v ničemer ne izstopa.

Dodatno varčevanje je opazno predvsem na hrbtni strani projektorja, kjer je priključkov le za vzorec, a z vmesnikom VGA in HDMI se vendarle da shajati. Vgrajen zvočnik zmogljivosti 2 W je bolj zasilne narave. Za konec bi lahko dejali podobno, kot nas uči slovenski pregovor: za malo denarja malo glasbe. A najmanj zahtevni uporabniki bi tudi s tem projektorjem lahko povsem solidno shajali.

Ricoh PJ WX4152NI

Tip: DLP

Ločljivost: 1280 x 800 pik

Svetlobni tok: 3.500 ANSI

Kontrastno razmerje: 2.000 : 1

Cena: 1170 EUR, žarnica 229 EUR

Uvoznik: Vibor, www.vibor.si

Za: Ultra kratka projicirna razdalja.

Proti: Le visoka ločljivost, glasno delovanje.

Ricohov projektor PJ WX4152NI je bil svojevrsten posebnež na tokratnem preizkusu, saj je bil opremljen s sistemom leč, ki omogočajo prikaz slike na izredno kratki projicirni razdalji – vsega nekaj deset centimetrov od platna ali stene. Že s tem dosega ključno konkurenčno prednost v sobah, kjer ni na voljo nekajmetrske dolžine za projiciranje slike. Ricoh je v tem projektorju uporabil tehnologijo barvnih koles DLP, slikovni čip pa sliko oblikuje zgolj v visoki ločljivosti WXGA (1280 x 800 pik). Zaradi zasnove zrcal in leč je projektor po svojih zunanjih merah nekoliko večji (predvsem debelejši), a je ob tem s težo vsega treh kilogramov še vedno presenetljivo lahek. Ker sliko projicira na zelo kratki razdalji, tudi ne potrebuje ogromne svetilnosti. Svetlobni tok 3.500 lumnov tako več kot zadostuje v večini razmer, ki ga lahko doletijo v poslovnih okoljih. Nekaj več dela pa je z namestitvijo, saj je najprej treba najti pravi položaj – nastavljanje kontrastnosti in enakomernosti osvetlitve (če je projektor postavljen iz »centra«) sta namreč svojevrsten zalogaj. Barvna pravilnost je dobra, mavrični učinek je bil viden le na nekaterih testnih vzorcih. Kakovost prikazane slike je zgolj povprečna. Pri predvajanju video vsebin se je Ricoh PJ WX4152NI solidno izkazal, a že zaradi nižje ločljivosti ni na ravni projektorjev za domači kino. Sicer je desna stran projektorja kar zgledno založena s priključki, zato prav ničesar nismo pogrešili. Predvajanje vsebine s ključkov USB je omejeno na ozek nabor fotografij in video posnetkov. Več svobode ponuja omrežna povezava, ki po zaslugi aplikacij in povezav z mobilnimi napravami zmore odpreti ter prikazati/predvajati bistveno večji nabor dokumentov in datotek. Žal projektor sodi med glasnejše na tokratnem preizkusu, zato tudi šibak vgrajeni zvočnik (2W) ne more priti do izraza. Ob ne ravno nizki ceni je torej ultra kratka projicirna razdalja tako rekoč edini pravi adut tega projektorja.

Ricoh PJ WXC1110

Tip: DLP

Ločljivost: 1280 x 800 pik

Svetlobni tok: 600 ANSI

Kontrastno razmerje: 6.000 : 1

Cena: 793 EUR, ne potrebuje menjave žarnice.

Uvoznik: Vibor, www.vibor.si

Za: Majhne dimenzije.

Proti: Le visoka ločljivost, cena.

Dimenzijsko najmanjši projektor tokratnega preizkusa je bil Ricoh PJ WXC1110, kljub temu pa je opremljen s precej velikim objektivom, ki mu omogoča, da na kratkih razdaljah ustvari veliko sliko – celo takšno, katere diagonala meri okroglih pet metrov. To sploh ni slabo za projektor, ki ga lahko držimo v dlani. Za vir svetlobe uporablja sijalke LED, zato je svetilnost navzgor omejena s 600 lumni, v varčnem načinu pa znatno upade. Projektor ima očitno precej raje vsaj delno zatemnjene prostore, saj je takrat mogoč ogled vsebin tudi v varčnem načinu, ki postreže z manj hrupa. V tem primeru se tudi za polovico podaljša že tako zelo dolga življenjska doba vira svetlobe.

Ricoh ta prenosni projektor dobavlja v ličnem miniaturnem kovčku z vsemi mogočimi pritiklinami, tako s kabli (pogrešali smo le kabel HDMI, ki bi bil precej bolj uporaben kot VGA) kot celo trinožnikom za zelo prilagodljivo namestitev v primerih, ko morebiti ni na voljo ravnih površin (npr. če bi želeli na pikniku ali kampiranju v naravi pričarati filmski večer – seveda bomo potrebovali vir električne energije). Projektorju je priložen tudi zanimiv miniaturen ploščat daljinski upravljalnik. Manj kot pol kilograma težak projektor vsekakor ni sposoben čudežev, ko beseda nanese na kakovost prikaza slike, vendarle se poznata zgolj ločljivost HD in manjša svetilnost. Vseeno se je odrezal nekoliko bolje od modela Optome podobne zasnove, barve so bile precej bolj pristne. Škoda, da tekmeca ne posnema še na področju povezljivosti in sodelovanja z mobilnimi napravami, saj bi bila takšna kombinacija precej bolj praktična. Menijski vmesnik je plebejski, a to je hkrati lahko tudi prednost – uporabniki verjetno poleg ostrine in izbire vira slike prav veliko nastavitev niti ne potrebujejo. Kljub omenjenim pomanjkljivostim pa je Ricoh PJ WXC1110 precej posrečen prenosni projektor, zato utegne najti zveste kupce, ki iščejo prav njegove lastnosti.

  

Pogled v laboratorij

Vsem preizkušenim projektorjem smo v prostoru poskušali najti kar najbolj idealno mesto za prikaz najboljše mogoče slike. Med njenim nastavljanjem na platnu smo preverili tudi delovanje daljinca in prijaznost uporabniškega menija ter različnih gumbov do uporabnika. Prav na tem področju so med posameznimi proizvajalci ogromne razlike, vendar jim večje teže pri končni oceni nismo namenili, saj jih domači uporabniki, ki projektorje namestijo na fiksno mesto (pod strop ali na polico), prav pogosto ne bodo uporabljali. Ugotovili smo, da se tudi v uporabniške menuje projektorjev slovenščina le počasi prebija.

Vsekakor pa so nas zanimale tovarniška kalibracija ter možnosti nastavitev slike, ki jih projektor privzeto ponuja uporabniku in jih bo velika večina uporabnikov sprejela za svoje. Z zadovoljstvom lahko poročamo, da se je stanje na tem področju zelo popravilo in so tako rekoč vsi projektorji že ob prvem vklopu dobro pripravljeni na delo. Nekateri že znajo opraviti samodejno kalibracijo slike, pri drugih pa to storimo ročno, a imamo za iskanje idealne slike večinoma dovolj orodij.

Kakovost prikaza slike smo poleg testnih vzorcev (Peter Finzel Test Disk) preverili tudi s kopico video vsebin najrazličnejših zapisov in ločljivosti. Na projektor smo priklopili tako set-top-box s storitvami IP-televizije, namenski večpredstavnostni predvajalnik ter računalnik. Priklop smo zaradi najkakovostnejših rezultatov v vseh primerih izvedli prek vmesnika HDMI. Projektorjem smo »servirali« še fotografije visokih ločljivosti, na katerih smo opazovali barvne prehode in realističnost barv (denimo barve kože, belo in črno barvo ...). Subjektivno smo ocenili tudi glasnost projektorja, oziroma šum, ki ga hladilni sistem povzroča. Ugotovili smo relativno velike razlike v glasnosti delovanja projektorjev. Veliko uporabnikov se namreč ne zaveda, da se v spodnjem rangu decibelov jakost hrupa vsake tri decibele praktično podvoji.

Meritev svetilnosti in kontrasta s svetlomerom se tokrat nismo šli. Izmerjeni podatki so namreč zelo odvisni od trenutnih nastavitev projektorja, načina delovanja, odprtosti zaslonke in dodatnih funkcij morebitnega vgrajenega slikovnega procesorja. Podatki o svetilnosti lahko pri različnih nastavitvah odstopajo za faktor od 2 do 5, podatki o kontrastu prav tako. Zaradi vse bolj pametne elektronike je pri nekaterih modelih bela slika manj svetla, kot je sicer zmogljivost projektorja (če je bel samo del slike). Rezultati bi bili tako zavajajoči.

Več projektorjev je podpiralo tudi prikaz 3D-slike. Tega tokrat nismo preverjali, saj menimo, da gre za modno muho, ki so ji dnevi šteti (kot kažejo trendi v svetu televizorjev), pa tudi ustrezna očala so bila priložena le pri redkih.

Kalibracija projektorja je nujna

Vseeno velja pripomniti, da projektor, ko ga vzamemo iz škatle, še ne pokaže vsega, kar zna, temveč ga je treba ustrezno nastaviti. Nekateri boljši imajo kalibracijske vzorce že vgrajene, prav tako pa je avtomatika iz leta v leto bolje razvita in uporabniku močno olajša delo. Kljub temu velja dodati, da je projektor za t. i. fino kalibracijo pripravljen šele, ko je za žarnico okoli sto ur delovanja, torej segrevanja in ohlajanja, saj se takrat ne deformira več (oziroma vsaj v enakem obsegu ne).

Uporabniki bi se morali tudi zavedati, da nobena kalibracija projektorja ni večna in da velja za kar najboljšo sliko vsakih nekaj sto delovnih ur očistiti protiprašne filtre in projektor ponovno nastaviti.

Zlati monitor

Ko ima preizkuševalec opravka s tako različnimi projektorji, kot smo jim bili priče tokrat, je jasno, da bodo razlike med posameznimi izdelki velike. In tudi so. Pričakovano se je najbolje odrezal največji in najdražji projektor na tokratnem preizkusu, Canon WUX500, a ta je nišni izdelek, ki ga kupijo le redki. Za najbolj vsestranski projektor z nadpovprečno dobro sliko se je tako izkazal model Epson EB-U05, ki so (smo) mu tudi podelili zlati monitor. Gre za uravnotežen projektor z za poslovna okolja nadvse sprejemljivo ceno pa tudi cena morebitne zamenjave žarnice je zelo ugodna. Na področju hišnega kina Optoma HD40 ni imela resne konkurence, med prenosnimi projektorji pa ne moremo priporočiti nobenega izmed dveh preizkušenih modelov.

Tabela [PDF]

Naroči se na redna tedenska ali mesečna obvestila o novih prispevkih na naši spletni strani!

Komentirajo lahko le prijavljeni uporabniki

 
  • Polja označena z * je potrebno obvezno izpolniti
  • Pošlji