Amazonove e-knjige ubijajo knjigarne
Amazon se na trgu (e-)knjig zdi neustavljiv, njegova zadnja žrtev pa utegne postati ameriška ikona knjigarn, slavni Barnes & Noble. Še nedolgo nazaj, pred desetletjem ali dvema, so knjige živele svoje predvidljivo, a nič kaj dolgočasno življenje. Nove knjige v trdi vezavi smo dobili v lokalni knjigarni, ki nam je kakšen bolj eksotičen kos morala naročiti od drugod. Knjige v mehki vezavi smo našli še na železniških postajah, kioskih, letališčih in podobno, mnogo knjig pa je potem končalo v antikvariatih, ki so držali zavidljivo zalogo rabljenih knjig. In od tam so krenile v nov krog življenja. Potem se je zgodil Amazon.
Pravzaprav mu moramo čestitati, saj če knjiga obstaja in je dobavljiva, jo bo Amazon dobavil. Potem so zadeli žebljico na glavico še z e-knjigami in bralnikom Kindle in danes se zdi, da je Amazon za knjige to, kar je DARS za avtoceste in Slovenske železnice za tirni prevoz. Apple ga je poskusil prehiteti po desni, ko je založnikom vsilil agencijski način prodaje e-knjig prek Applove spletne prodajalne in zahteval, da nikjer niso cenejše. Ker je Amazon ponujal knjige po 10 dolarjev, Apple pa 13, 15 in več, je bil sodni epilog neizbežen. Čeprav Amazon sploh ni sodeloval v njem, saj je Apple in založnike tožilo pravosodno ministrstvo in zmagalo, je izšel kot veliki zmagovalec.
To pa ima vpliv tudi na ceno e-knjig. Spletne cene se lahko hitro spreminjajo. Amazonov monopol na trgu e-knjig in počasno umiranje papirnatih knjig namreč briše realno (ali intrinzično, če hočete) vrednost knjig. S tem ko prodajajo vse bolj zgolj blago in izgubljajo svoje ostale funkcije, se tudi njihova cena ravna izključno po tržnih principih. Na koncu se zgodi, da nihče pravzaprav nima občutka, koliko knjiga dejansko stane. Za njo bomo pač plačali toliko, kolikor bo tisti trenutek zahteval Amazon. Da je cena e-knjige lahko dražja od iste tiskane verzije, pa se že zdaj nekaterim sploh ne zdi nič čudnega.
Skok k Barnes & Noblu, ki se je tudi zavedel pomembnosti e-trga, zato so izdali svoj bralnik Nook. Prodajal se je tako slabo, da so konec meseca napovedali ukinitev njegove barvne inačice. Pravzaprav je ironično, da je oddelek za Nook prideloval veliko izgubo (kljub 43-odstotni rasti trga e-knjig v letu 2012 je prodaja nookov padla za več kot tretjino), medtem ko so fizične opečnate knjigarne poslovale z dobičkom. Mar knjigarnarji ne bijejo plati zvona?
Barnes & Noble je posloval z dobičkom predvsem na račun prodaje vsega, kar niso knjige. Za primer poglejte samo našo Pošto, kjer lahko na okencu kupite vse mogoče poleg znamk. V ZDA so to prignali do skrajnosti.
Ampak zvezda sto petdeset let stare knjigarne nezadržno zahaja. Februarja je B&N objavil osemodstotno znižanje prihodkov, zaprtje 20 knjigarn in upad tržnega deleža na 15 odstotkov. Junija, ko se je izteklo še eno četrtletje, so prihodki upadli še za sedem odstotkov, izguba pa se je povzpela na 122 milijonov dolarjev. Apple je v tem času beležil 11-odstotno, Amazon pa kar 25-odstotno rast prihodkov. B&N-jeva marža je minus 3 odstotke.
Amazon ruši vse pred seboj. Najprej so praktično monopolizirali prodajo knjig, potem pa so pravi čas skočili na vagon z e-knjigami. Edini, ki se jim zaradi svojega specifičnega ugleda še zoperstavlja, je Apple, ki ima sicer drugačno klientelo. B&N pa kaže, da se časi fizičnim knjigarnam iztekajo. Verjetno ne bodo izumrle, kakor tudi internet ni pokopal časnikov, jih bo pa nedvomno manj in bolj konsolidirane bodo. Da bi se ubranile, namreč ni dovolj zgolj izdati svojega e-bralnika knjiga, je žalostno pokazal B&N. Kmalu se utegne zgoditi, da bomo po knjige namesto v knjigarno ali knjižnico, hodili v amazon. Da, amazon z malo začetnico.