Apple, Microsoft in Facebook pozivajo k pravilom za zaščito zasebnosti
Čeprav se računalniška podjetja vsa po vrsti deklarativno zavzemajo za zaščito zasebnosti in pravic uporabnikov, so v preteklosti večinoma zelo malo storila za preprečevanje zlorab. To še posebej velja za podjetja, katerih poslovni modeli vključujejo storitve in uporabo zbranih podatkov o uporabnikih, bodisi za oglaševanje ali v druge namene.
Zato je toliko bolj presenetljivo, da so se v zadnjih dneh prav prvi možje največjih računalniških družb postavili v bran zasebnosti in pozivajo panogo, da sprejme jasne standarde in omejitve. V strokovni in širši javnosti najbolj odmeva govor Tima Cooka, prvega moža družbe Apple, ki je nagovoril udeležence konference o varovanju podatkov in zasebnosti, ki je potekala v Bruslju.
Cook, ki je znan po svoji rezerviranosti, zaradi česar običajno ne komentira dogajanja izven promocije izdelkov družbe Apple, je bil presenetljivo kritičen do celotne računalniške industrije in pri tem opisal zelo distopično prihodnost, če ne ne bo ustreznih zaščitnih ukrepov. Zbiranje podatkov je preprosto označil kot neupravičen nadzor posameznikov.
V tej luči je pohvalil evropsko regulativo GDPR in se zavzel, da tudi v ZDA in drugod po svetu uvedejo podobne zakonske ukrepe. Malo kasneje je govor in pobudo za »ameriški GDRP« podprl tudi Mark Zuckerberg, prvi mož Facebooka, ki je bil letos deležen številnih kritik prav s področja zlorabe osebnih podatkov.
Le nekaj dni za tem je zelo podoben govor z obilico samokritike opravil tudi Satya Nadella, prvi mož Microsofta, v vlogi uvodnega govorca na konferenci Future Decoded v Londonu. Nadella je pravico do zasebnosti označil kar kot neodtujljivo človekovo pravico, kar bi se moralo odražati tudi v zakonih in mednarodnih sporazumih.
Hkrati je opozoril, da se vprašanje obravnave zasebnih podatkov ne tiče več zgolj ali pretežno računalniških podjetij, temveč vseh, ki tako ali drugače uporabljajo visoko tehnologijo v poslovnih procesih. Posebej pa se je še zavzel za vzpostavitev pravil pri rabi tehnologij s področja umetne inteligence, ki po njegovem mnenju predstavljajo nov val tveganj glede varnosti in zasebnosti.
Odziv javnosti na govore vodilnih v industriji je bil v splošnem pozitiven, čeprav ne manjka kritik. Družbi Apple na primer očitajo, da jim je enostavno kritizirati storitvena podjetja, ki živijo od oglaševanja, saj sami služijo predvsem s prodajo (drage) strojne opreme. Družbi Apple tudi očitajo, da so klonili pred zahtevami kitajske vlade, ki prodajo telefonov iPhone pogojuje ravno z odpustki v smeri kršitev zasebnosti uporabnikov.