Digitalna preobrazba: Kaj smo se naučili letos in kaj bodo glavni izzivi v 2021?
V zadnjih letih se je razumevanje pomena digitalizacije precej razširilo tudi med malimi in srednjimi podjetji (MSP) v industriji. Še posebej pa sta se uporabnost in vrednost digitalnih tehnologij pokazala v letošnjem letu, ko smo bili in smo še vedno priča posebnim in izjemnim gospodarskim in družbenim razmeram, ki so posledica ukrepov zaradi CoVID-19.
Tomaž Vidonja, svetovalec za digitalizacijo in direktor trženja, Eurocon d.o.o.
KAJ NAM JE PRINESLO 2020?
Z vidika digitalizacije je bilo ravno zaradi CoVID-19 letošnje leto tisto leto, ko so se podjetja pospešeno in pragmatično lotila vsaj enega od treh področij:
- vzpostavitve in zagona spletne trgovine in prodaje, naj si bo to B2B ali pa B2C,
- vzpostavitve dela na domu in
- povezovanja razdrobljenih in nepovezanih internih procesov.
Te rešitve je zaradi razpoložljivosti digitalnih tehnologij mogoče tudi hitro vpeljati in so se z njimi podjetja lahko najhitreje prilagodila zahtevnim razmeram na trgu, ki so nastopile ob pojavu CoVID-19. Toda gre zgolj za začetne korake pri digitalizaciji, ki so jih marsikatera podjetja v preteklosti že izpeljala. So pa ti koraki pomembni, ker predstavljajo osnovo za to, kar sledi.
Sistematično zbiranje podatkov, njihovo arhiviranje, analiza ter obdelava, ki omogočajo vpogled v nova spoznanja o kupcih, izdelkih, konkurenci, dobaviteljih in tudi partnerjih. Na osnovi teh spoznanj in razumevanj pa lahko vodje, direktorji in tudi lastniki sprejemajo boljše odločitve, ki pomenijo večjo konkurenčnost na trgu.
KAJ POTEM LAHKO PRIČAKUJEMO V 2021?
V letu, ki prihaja gre pričakovati digitalizacijo predvsem v naslednjih smereh:
1. Skrb za varnost in zdravje zaposlenih, ki se je pokazala, kot ključna težava pri ukrepih CoVID-19, saj si v mnogih panogah (proizvodnja, razvoj) procesov ni mogoče zamisliti brez sodelovanja ljudi, navkljub čedalje večji avtomatizaciji in robotizaciji. V ospredju bodo sistemi, ki omogočajo sodelovanje na daljavo, brezstično komunikacijo, nadzor in avtomatizacijo procesov (povezani roboti in podsistemi, navidezna in obogatena resničnost) v proizvodnji ter spremljanje gibanja in poti izdelkov, zaposlenih idr.
2. Obvladovanje naročil in dobaviteljskih verig, saj se je pokazalo, da so se v kriznih časih prekinile mnoge dobaviteljske poti, ali pa so se vsaj zmanjšale količine ali podaljšali dobavni roki. To je pustilo podjetje brez surovin in prepotrebnega materiala za proizvodnjo lastnih izdelkov, kupce pa brez realiziranih dobav. Zato bodo mnoga podjetja iskala rešitve za bolj učinkovito obvladovanje in upravljanje svojih dobaviteljev, kjer ne bo pomembna samo cena, ampak tudi visoka stopnja odpornosti dobaviteljev na različne nepredvidljive dogodke. Z izmenjavo podatkov z dobavitelji, bo podjetje hitreje in lažje ter tudi skladno s pogodbami s kupci, izpolnjevalo svoje obveznosti in podpiralo nemoteno izvajanje naročil in dobav.
3. Hitrejše in enostavnejše dnevno odločanje direktorjev in vodij v proizvodnji, prodaji, trženju, skladišču in produktnem vodenju, kar bodo omogočili napredni podatkovni in analitični sistemi, ki že vključujejo umetno inteligenco in so dan danes dostopni tudi MSP. Podatke bo podjetje zbiralo tudi ob pomoči IoT naprav (Internet stvari) neprestano, v realnem času in neodvisno od ljudi. Teh sistemov in senzorjev je čedalje več. Na voljo bodo zelo različni podatki: o stanju izdelka in naročila v proizvodnji, lokaciji izdelka in njegovem OGLASNO SPOROČILO delovanju, stanju opreme in predvidenih vzdrževanjih, lokaciji in prispetju materiala. Pri odločitvah bodo v pomoč omenjeni sistemi umetne inteligence, ki jih bodo MSP najemali kot storitve in bodo v pomoč pri odločanju.
NAMESTO ZAKLJUČKA PA ... ŠE O STRANKAH
Čeprav je kupec oziroma stranka kralj pa pogosto ni enostavno ugotoviti, kaj ta kralj išče in zakaj bi bila ravno vaša ponudba zanj boljša, ne samo cenejša. Vse več podjetij se zato digitalizira z namenom pridobiti čim več podatkov ter jih čim bolje izkoristiti, konec koncev tudi komercializirati ali po domače »jih spraviti v promet«. To pomeni kreativne razmisleke o novih poslovnih modelih.
Po drugi strani pa je morda še težje ponudbo in vrednost kupcu tudi pripraviti in dostaviti. Zato se v čedalje večji meri podjetja odločajo za uporabo partnerskih digitalnih platform, s katerimi si povečajo kapacitete in zmogljivosti za izvedbo (proizvodnjo, vzdrževanje, logistiko), razširijo znanja ter mnogo hitreje odzovejo na spremembe na trgu.
In še rdeča nit digitalizacije: ko delate s podatki, nikoli ne pozabite na varnost in zasebnost!
Eurocon je svetovalno podjetje, ki je specializirano za pripravo in izvedbo projektov digitalne preobrazbe v malih in srednjih podjetjih.
Svetujemo: