Digitalna preobrazba proizvodnih podjetij v podjetja za razvoj programske opreme
Cilj vsakega proizvodnega podjetja je doseganje zadostne konkurenčne prednosti, tako tistih, ki proizvajajo končne produkte, kot ostalih, ki izdelujejo sestavne dele za večja podjetja. Vsem je skupno to, da morajo za svoj obstoj ostajati na dolgi rok konkurenčna ter da mora z leti konkurenč- na prednost naraščati. Sam menim, da digitalno obdobje, v katerem trenutno živimo in ki se je začelo z nastankom računalnikov za komercialno rabo, nudi ogromno priložnosti, da proizvodna podjetja lahko postanejo bolj konkurenčna in začnejo ustvarjati izdelke z višjo dodano vrednostjo z manjšim trudom, kot pa so za doseganje tega morala početi proizvodna podjetja pred časom.
Podjetja za izdelavo programskih rešitev in proizvodna podjetja imajo več skupnega, kot si lahko predstavljamo.
Glavna razlika med proizvodnim in podjetjem, ki razvija programsko rešitev, je v konč- nem produktu – prvo proizvaja fizični produkt, medtem ko drugo razvija digitalnega. Toda če si podrobno ogledamo proces od razvoja do prodaje izdelka, bi lahko potegnili kar nekaj vzporednic. Predvsem vidim ključno stično točko, ki se navezuje na digitalno preobrazbo, v končnem izdelku. Čeprav prvi proizvajajo fizični produkt in drugi digitalnega, je stanje uporabe izdelka ključnega pomena tako za proizvodna podjetja kot tudi za podjetja, ki razvijajo programske rešitve.
Spremljanje uporabe izdelka in uporabniške izkušnje končnih kupcev.
Podjetja, ki razvijajo programske rešitve, veljajo za zelo agilna, ki se znajo prilagajati oziroma so jih trg, uporabniki ali konkurenca prisilili v to, da se stalno prilagajajo in iščejo načine, kako ostati na tržišču in pridobiti konkurenčno prednost. Predvsem je pomembno, kako so končni kupci zadovoljni z uporabo izdelka, njegovimi lastnostmi, funkcijami in izkušnjo. Še posebej je to ključno za podjetja, ki nudijo storitve.
Če se vrnem k podjetjem, ki razvijajo programske rešitve, je poleg samega izdelka ključno, da znajo pridobiti podatke, ki nakazujejo uporabniško izkušnjo. S temi podatki namreč lahko obstoječi izdelek nadgradijo, izboljšajo, mu dodajo novo funkcionalnost ali celo kakšno odstranijo v naslednji različici.
Proizvodna podjetja morajo postati podjetja za razvoj programske opreme.
Za podjetje Tesla velja, da ni proizvajalec avtomobilov, temveč je digitalno podjetje podatkov, tako kot velja, da Amazon ni samo spletni trgovec, ampak je zelo dobro podjetje za razvoj programske rešitve. Tema gigantoma je skupno to, da sta izkoristila potencial, ki ga ponuja digitalno obdobje.
Eden od ciljev oziroma smeri, na katero bi se moralo osredotočiti pri digitalni preobrazbi vsako proizvodno podjetje, se navezuje na zbiranje podatkov o uporabi končnega izdelka ali morda sestavnega dela ter o navadah kupcev. To velja tudi za podjetja, ki delujejo na področju B2B, kajti tudi tam so za pogodbami, naročili in uporabo ljudje, ki imajo svoje navade in mnenje o sami uporabniški izkušnji, ko se srečajo z vašim podjetjem tako v fazi nabave, odpreme ali kasneje montaže tega istega sestavnega dela v svoj izdelek.
Pridobivanje informacij neposredno od končnih uporabnikov.
Veliko podjetij informacije o uporabi izdelkov, navadah kupcev ter raziskavah tržišča pridobi od poslovnih partnerjev. Tako so jim na voljo ključne informacije, brez katerih ni mogoče zgraditi konkurenčne prednosti. Toda pri tej metodi pridobivanja ključnih informacij me moti predvsem to, da je med njimi in končnim uporabnikom posrednik.
Po drugi strani pa se lahko bistveno bolj učinkovito ustvarja konkurenčna prednost ob pomoči platforme IIoT. Ta lahko nudi informacije, ki jih tekmeci nimajo. Torej če pridobite informacije o navadah vaših potencialnih kupcev pred konkurenco, imate lepo mo- žnost, da to izkoristite in ponudite izdelek ali storitev, ki nekako naslavlja zahteve tržišča.
Hitreje kot podatki krožijo, hitrejši so lahko naši odzivi na spremembe.
V času covida se je izkazalo, da so države prilagajale ukrepe in sprejemale odločitve na podlagi dnevno zbranih podatkov o poteku širjenja okužb. Nekatere so bile pri tem bolj uspešne, spet druge manj. Zanimivo vprašanje je, kakšen bi bil izid, če ne bi spremljali teh podatkov o okužbah na dnevni ravni ali morda v realnem času.
Če to preslikamo na proizvodno podjetje, si predstavljajte, da je v poslovnem svetu vedno kakšna epidemija: če ni covid, manjka čipov, če je dovolj čipov, se draži elektrika. Tudi v prihodnosti se bo zagotovo pojavila »nova epidemija«, ki bo vplivala na poslovanje vaše proizvodnje. Pomembno je torej, da ste pripravljeni na to tako, da spremljate okolje znotraj proizvodnje prek senzorjev v realnem času, po drugi strani pa, da imate povezane programske rešitve med seboj tako znotraj podjetja kot tudi z zunanjimi partnerji, da se lahko hitreje odzovete na nastale spremembe in zahteve tržišča.