Digitalne izboljšave v zdravstvu so odgovornost vodstva!
Pri svojem delu se pogosto srečujem z izzivi našega zdravstvenega sistema. Na vrh seznama težav je postavljeno pomanjkanje medicinskih sester in zdravstvenih delavcev in Slovenija ni izjema. Več kot polovica medicinskega osebja bi bolnišnico, kjer so trenutno zaposleni, zapustilo, če bi bilo to mogoče, so ugotovili v raziskavi Fakultete za zdravstvene vede Angele Boškin v Sloveniji. Ker medicinske sestre predstavljajo hrbtenico zdravstvenega sistema, kadrovsko pomanjkanje vpliva na kakovost oskrbe pacientov in varovancev. Izziv je večplasten in ni enostavno rešljiv, pa vendarle obstajajo IT-rešitve na trgu, ki bi ga rešile vsaj delno.
Umetna inteligenca: delček v mozaiku razbremenitve medicinskih sester
Ob pomoči algoritmov umetne inteligence je mogoče bolje organizirati delovni razpored, kar prinaša kar 10-odstotno zmanjšanje nadur. Razpored, ki ga sestavi umetna inteligenca, je najprijaznejši do zaposlenih in lahko upošteva največ njihovih želja. Ta podatek je izračunan in večkrat preverjen tudi v praksi. Na enem izmed oddelkov univerzitetnega kliničnega centra se je z implementacijo sistema za razporejanje medicinskih sester, Woshi, razbremenila tudi glavna medicinska sestra, zadolžena za sestavljanje razporeda. Namesto sedmih dni je za celoten proces, vključno z uskladitvijo in s popravki, porabila le tri. Pa vendar tudi ta premik k optimizaciji vključuje svoje izzive.
Začarani krog preobremenjenosti in nepripravljenosti na spremembe
Naporen delovnik in obsežna administracija zelo razumljivo zmanjšujeta pripravljenost medicinskih sester za spremembe. Novosti, kot je razporejanje delovnega časa z umetno inteligenco, zaposlene, ki so v stresu, pogosto preplavijo. Sledi upor proti spremembam in pomiku naprej po krivulji učenja. Občutek imam, da se zdravstveno vodstvo v Sloveniji tega začaranega kroga ne zaveda.
Kaj lahko naredi vodstvo?
Vodstvo slovenskega zdravstvenega sistema bo moralo prevzeti vodilno vlogo pri spodbujanju digitalne transformacije. Ključno je, da se vodstvo v zdravstvenih ustanovah zave prednosti, ki jih prinaša umetna inteligenca, ter začne sistematično spodbujati in podpirati medicinske sestre pri prilagajanju novim tehnologijam ter jim omogočati potrebno usposabljanje. Vendar če želja po optimizaciji dela ne izhaja od vodstva, se ne bo uresničila. Vse se začne z odprtim dialogom in izobraževanjem o tem, kaj umetna inteligenca je in kaj ni, kako deluje in kako lahko pomaga.
Neutemeljeni upor proti tehnologiji
Veliko ljudi se boji novih umetnointeligenčnih tehnologij. Strah je običajno posledica pomanjkanja razumevanja tega, kaj umetna inteligenca dejansko je in kako deluje. Woshi uporablja evolucijske algoritme, ki se učijo in prilagajajo potrebam uporabnikov. Tehnologija nima skoraj nič skupnega s tisto, ki omogoča GPT – z njim nikakor ne bi mogli samostojno sestaviti zapletenega razporeda za več kot 15 zaposlenih v dveh ali treh izmenah. Preprosto gre za matematične algoritme, ki nam pomagajo v vsakdanjem življenju.
Razbiti mit: razpored potrebuje človeško noto
V organizacijah obstaja napačno prepričanje, da je njihov delovni razpored preveč kompleksen, da bi ga računalnik lahko upošteval v celoti. Od leta 2014, ko smo začeli programirati razporede z uporabo umetne inteligence, smo ugotovili, da so izzivi in specifike pri razporejanju bolj ali manj enaki v vseh podjetjih, vključno z zdravstvom. Tudi pri šolskih urnikih, s katerimi imamo opravka že od 2002, je zgodba podobna. Vse morebitne specifike, ki jih ima planer v glavi, pa je seveda mogoče vključiti v program.
Izdelava razporedov dela, posebno v večjih zdravstvenih ustanovah, je zelo zahtevna naloga. V nekaterih primerih je možnosti različnih razporedov toliko, kot je atomov v vesolju. Ne moremo pričakovati, da bo človek v celoti upošteval vse možnosti in izbral najoptimalnejšo rešitev. To je naloga umetne inteligence, ki je sposobna obdelati ogromno število možnosti in izbrati najboljše rešitve, ki so prijazne do zaposlenih.
Dobre prakse obstajajo
Na srečo imamo nekaj svetlih primerov slovenskih bolnišnic, ki so uspešno vpeljale takšne digitalne rešitve. Bolnišnica v Idriji je odličen primer, kako lahko Woshi pomaga optimizirati delovni razpored. Kljub številnim omejitvam, povezanim z zaposlovanjem ljudi s posebnimi potrebami, so v samo nekaj mesecih povsem sprejeli uporabo sistema umetne inteligence za organizacijo delovnega razporeda. Že nekaj let ta sistem uporabljajo tudi na enem izmed oddelkov v Univerzitetnem kliničnem centru Ljubljana. »Priprava razporeda za vse oblike dela je pri nas dolgotrajen proces, saj imamo 90 zaposlenih. Pred uporabo programa Woshi smo razpis mesečnih obveznosti izvajali ročno. Program nam je prinesel večjo preglednost nad vsemi željami zaposlenih in omogočil enakomerno razporeditev ter obremenjenost zaposlenih,« pravi Fatima Halilovič, dipl. m. s. iz UKC Ljubljana.
Za napredek si je treba vzeti čas za učenje
Uvedba sistemov, kot je Woshi, bi lahko zmanjšala prekomerno delo in preprečila preobremenjenost medicinskih sester. Pomembno je, da vodstvo prevzame odgovornost in zagotovi podporo pri prilagajanju novim tehnologijam ter spodbudi medicinske sestre k učenju in uporabi teh sistemov. Bolnišnice in klinike bi morale biti pripravljene sprejeti to spremembo in voditi s pozitivnim zgledom. Le tako bomo lahko izboljšali kakovost zdravstvenega sistema ter zagotovili učinkovito in uspešno delovanje slovenskih bolnišnic. To je začetek spremembe na bolje – za zdravstveni sistem in vse nas.