Nova doba trajnosti podatkovnih centrov
Digitalizacija skoraj vsakega segmenta našega življenja je povzročila eksplozijo ustvarjanja podatkov, a podatkovni centri za svoje delo porabljajo ogromno energije in virov, zato postaja ključno vprašanje njihova trajnost. To je v pogovoru izpostavila tudi Jelena Pejković, direktorica sektorja Secure Power v Schneider Electricu za Slovenijo, Hrvaško, Srbijo, Bosno in Hercegovino ter Črno goro.
Jelena Pejković
Kako trajnostni in energetsko učinkoviti so lahko podatkovni centri?
Podatkovni centri so hrbtenica današnjega digitalnega sveta. A odgovorni so za do dva odstotka svetovnih izpustov ogljika, kar je primerljivo z letalsko industrijo. Za bistven napredek na področju trajnosti se je treba osredotočiti na pet ključnih področij vpliva na okolje, ki so poraba energije, vode, izpusti toplogrednih plinov, vpliv na odpadke ter tudi na tla, vodo in zrak. Vsako od teh področij zahteva merjenja in analize, da bi na koncu identificirali nove tehnologije, ki bodo vodile k izboljšanju ali zmanjšanju negativnega vpliva na okolje.
Prav podatki so nam dali številne informacije, ki se jih prej nismo zavedali, zato je napaka vsakega podjetja, ki na poti do trajnosti začne z dejanji namesto z zbiranjem informacij. V podjetju Schneider Electric našim strankam omogočamo zbiranje, spremljanje in analiziranje podatkov o porabi virov in operativnem stanju podatkovnih centrov prek palete programskih izdelkov EcoStruxure IT DCIM, vključno z ekstrapolacijo trendov. Orodja EcoStruxure DCIM igrajo ključno vlogo pri zagotavljanju maksimalne izrabe energije in virov v podatkovnem centru pa tudi pri doseganju visoke stopnje razpoložljivosti, odpornosti in učinkovitosti infrastrukture.
Digitalizacija se je med pandemijo močno pospešila in hkrati privedla do potrebe po rešitvah na robu (angl. Edge). Kako lahko uporabniki dosežejo digitalno preobrazbo in kakšni so trendi?
Vse je vedno bolj digitalizirano in dostopno na spletu – od dostave hrane do bančnih storitev. Kar vsak od nas zagotovo opazi, je, koliko stvari lahko zdaj naredimo z enim klikom in koliko časa nam to prihrani. Izobraževanje in tudi velik del poslovanja sta prenesena na splet. Predstavljajte si, koliko podatkov je to in kolikšen je porast prometa pri ponudnikih interneta – torej vse, kar mi kot uporabniki dojemamo kot neopredmeteno, obstaja nekje v obliki fizične infrastrukture. Rešitve na robu so visokozmogljive in so nekakšen most do rešitev v oblaku. S tem, ko večino aplikacij postavimo bliže uporabniku, na rob omrežja, želimo zmanjšati zamude pri razpoložljivosti podatkov in čim bolj zmanjšati vpliv težav na njihov prenos.
Ko govorimo o trendih, imamo največkrat v mislih mikro in modularne podatkovne centre, dva ločena koncepta, namenjena različnim trgom. Mikro podatkovni centri so odlična rešitev za okolja, kot so šole, zdravstveni domovi in podobno, kjer že obstaja objekt, ki zaradi digitalne preobrazbe potrebuje več IT-opreme, nima pa dovolj ustreznega prostora. Modularni ali montažni podatkovni centri so večinoma kontejnerske rešitve, ki jih je glede na potrebe uporabnikov mogoče konfigurirati tako, da jim ustrezajo. Ker ne zahtevajo gradbenih in drugih dovoljenj, prihranimo veliko časa in prostora. Podjetja lahko po potrebi na svoje parkirišče zložijo več zabojnikov in imajo pripravljen podatkovni center.
Kakšno prihodnost podatkovnih centrov napovedujete?
Zagotovo ne bomo mogli nadaljevati s takšno porabo energije. Schneider Electric je v zadnjih 10 letih sodeloval z največjimi svetovnimi podatkovnimi centri in jim pomagal pri odpravi izgube energije ter povečanju učinkovitosti za 80 odstotkov. V Schneider Electricu verjamemo, da morajo podatkovni centri prihodnosti uravnotežiti štiri ključne komponente: odpornost, prilagodljivost, trajnost in učinkovitost. To pomeni zmanjšanje ranljivosti in nenačrtovanih izpadov, omogočanje samodejnega in daljinskega nadzora, izboljšanje kibernetske varnosti in celovito napovedno analitiko. Prilagodljivost pomeni slediti novim tehnologijam, prilagodljivost pri načrtovanju, uporabi, storitvah in združljivost z naslednjo generacijo IT. Trajnost zahteva odgovorno izpolnjevanje poslovnih nalog, brez ogrožanja prihodnosti, učinkovitost pa pomeni optimizacijo stroškov, hitrost ter hkrati poenostavitev procesov z digitalnimi storitvami.
Kako se stranke odzovejo na rešitve v oblaku in ali imajo pomisleke o varnosti?
Čeprav rešitve v oblaku niso več novost, uporabniki pogosto še dvomijo o varnosti tega modela in varnosti svojih podatkov, ko zapustijo »fizično« posest. Vsekakor ne brez razloga. Poročila kažejo, da se je samo v letu 2017 število kibernetskih napadov na internet stvari povečalo za 600 odstotkov. Kibernetski napadi predstavljajo veliko tveganje za vsako podjetje na poti digitalne preobrazbe. To je eden od odgovorov, zakaj je vzpostavitev strategije kibernetske varnosti pri Schneider Electricu eden od imperativov. Naše članstvo v Koaliciji za kibernetsko varnost s sedežem v Washingtonu potrjuje, kako resno je podjetje, ko gre za varnostna tveganja, in kako osredotočeno je na razvoj rešitev za večjo kibernetsko varnost.